Fiat kääntää turbon päälle

Jos ovat Suomen metsäjätit vaikeuksissa, niin eivät ole ajat helpot myöskään maailman autoteollisuudessa. Maailmantalouden yllättänyt taantuma on paljastanut ikävällä tavalla, että ylistetty "suuruuden ekonomia" ei takaa huonoina aikoina tulosta yhtään sen paremmin kuin pienimuotoinen yritystoiminta.

Päinvastoin autoteollisuudesta nähdään, että mitä suurempia ovat yritykset, sitä isompia ovat myös niitten velat. Jos niitä ei kykene hoitamaan, niin edessä on vain kaksi tietä: joko lopetat tai antaudut niille, joilla on vielä rahaa tai luottoa.

Liikenteessä tilanteet vaihtuvat nopeasti ja yllättäen, ja sama pätee autoteollisuuteen. Taannoin niin halveksittu italialainen Fiat on toipunut kaikkien yllätykseksi ja tavoittelee nyt USA:n autojättien kustannuksella maailman toiseksi suurimman autonvalmistajan asemaa. Ykkönen on japanilainen Toyota.

Viime viikolla Fiat hankki jo nimiinsä neljänneksen velkasaneeraukseen pannusta amerikkalaisesta Chrysleristä. Tällä viikolla Fiatin kunnostanut pääjohtaja Sergio Marchionne on tehnyt tarjouksen amerikkalaisen GM:n omistamasta saksalaisesta Opelista. Kyse ei ole ihan pienestä kaupasta. Fiatin vuotuinen liikevaihto on nyt noin 27 miljardia ja Opelinkin 23 miljardia euroa. Vuotuiset valmistusmäärät ovat samassa suhteessa: 2,2 miljoonaa Fiatia kahta miljoonaa Opelia vastaan. Fiat tavoittelee myös ruotsalaista Saabia.

General Motorsin on velkojensa vuoksi pakko luopua Opelista. Yhtiön kymmenien tuhansien työntekijöiden, lukuisten tehdaspaikkakuntien ja myös koko Saksan valtion etu on turvata autonvalmistuksen jatkuminen Saksassa ja Euroopassa. Fiatin lisäksi Opelista on kiinnostunut myös autoteollisuuden alihankkijana toimiva itävaltalais-kanadalainen Magna-yhtiö, joten tilanne ei ole Opelin pelastajien kannalta aivan toivoton.

Ensivaiheessa näyttää siltä, että Fiatilla on enemmän luottamusta, sillä pääjohtaja Marchionne on luvannut turvata Opelin kaikkien neljän saksalaistehtaan jatkamisen ja maksaa myös takaisin ne miljardit, joilla Saksan valtio rahoittaa kauppaa. Magna osaa tehdä kyllä autojen osia, mutta sillä ei ole kokemusta autojen kokoamisesta. Saksalaisia epäilyttää lisäksi tieto, että Magna saa rahoitusapua tuntemattomilta venäläisiltä sijoittajilta.

Isoista ongelmista huolimatta autoteollisuudella on periaatteessa edessään loistava tulevaisuus. Näin siksi, että maailman koko nykyinen autokanta joudutaan uusimaan ympäristösyistä vähäpäästöisillä ja vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävillä ajoneuvoilla.

Jos noita autoja eivät tee eurooppalaiset tai jenkit, niitä tekevät sitten muut - Japanissa, Kiinassa ja ties missä.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.