Pikavippiyhtiöt nousivat tällä viikolla jälleen otsikoihin, kun Aamulehden selvityksen mukaan pikavippien markkinointi on edelleen hyvän tavan vastaista. Kuluttajaviraston mukaan yksi ongelma on, etteivät kaikki pikavippiyhtiöt toimita lainaehtoja sähköpostilla asiakkaille. Viraston mukaan sopimusehtoihin tutustumiseen pitää olla aikaa "tunteja eikä minuutteja".
Kuluttajavirasto on ollut pikavippiyhtiöiden kintereillä jo pitkään. Tuore lainmuutos muun muassa estää vippaamisen yöllä. Tätä kehotusta on yleisesti noudatettu, mutta markkinointitavoissa on edelleen sanomisen sijaa. Meno tuntuu olevan edelleen villiä.
Kuluttajavirasto tekisi viisaasti, jos se veisi ongelmayhtiöt markkinaoikeuteen. Kokonaisuuden kannalta olisi tärkeää laittaa häiriköt ojennukseen. Yksi tapa on uhkasakkojen määrääminen.
Taloudellinen taantuma on näkynyt pikavippiyhtiöiden toiminnassa liikevaihdon kasvuna. Tammi-maaliskuussa pikaluottoja otettiin yli 3 100 kappaletta päivässä. Tilastokeskuksen mukaan volyymi oli tuona ajanjaksona sekä euro- että kappalemäärältään suurin tähän asti tilastoiduista neljänneksistä.
Näyttää siltä, että osa pikavippiyhtiöistä harrastaa härskiä rahastusta. Kohteena ovat yleisimmin 18-29-vuotiaat nuoret aikuiset. Nuorilla on vaara joutua vakavaan velkakierteeseen.
Jos luet kommentteja tai kirjoitat niitä, muut käyttäjät voivat nähdä, milloin olet kirjautuneena palveluumme. Jos haluat, etteivät muut näe paikallaoloasi, voit estää sen asetuksista. Jos haluat vaihtaa nimimerkkiäsi, voit tehdä sen täältä.