Hölmöä viestintää

Suomalaisten aikaisemmin omistama kansallisylpeys Nokia kyntää syvällä. Nokian markkina-arvo on romahtanut historiallisen alas eikä pohjakosketusta ole monien arvioiden mukaan vielä edes nähty. Epävakaus siis jatkuu.

On selvää, että Nokian on pakko muuttua, muuten se tuhoutuu.

Vaihtoehtona olisi ollut hakata päätä seinään vanhalla strategialla, ja antaa kilpailijoiden hyödyntää haastajan asemaansa nopeilla, toimivilla ja seksikkäillä innovaatioilla.

Olli-Pekka Kallasvuon aikana Nokian imu alkoi heiketä eikä yhtiön johto kyennyt korjaamaan tilannetta. Siksi Kallasvuon piti lähteä, kuten myös monen muun johtajan.

Suurten ulkomaisten omistajien toivomuksesta toimitusjohtajaksi valittiin Stephen Elop . Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila yritti vakuuttaa, ettei painostusta ollut, mutta uskokoon ken haluaa.

Nokian kriisin syveneminen ei johdu Elopista. Totuus on, että Elopilla ei olisi minkäänlaisia edellytyksiä onnistua ilman nopeita - ja Suomen kannalta kipeitä - toimenpiteitä. Näistä merkittävimmät ovat Microsoftin kanssa liittoutuminen ja johtajavaihdokset.

Nokian henkilövähennykset tulevat vasta kolmantena, vaikka ne tuntuvatkin Suomessa dramaattisilta ja perusteettomilta. Elop tuli Nokiaan saneeraamaan ja uudistamaan.

Nokian valitsema viestintälinja tuntuu sen sijaan erikoiselta. Se on omituisen takapainotteista, kun käymistilassa olevan suuryhtiön pitäisi pyrkiä viestinnässään etupainotteisuuteen.

Kokonaisvaikutelma on ollut kummallinen Kallasvuon seuraajaehdokkaan haun alkumetreiltä saakka. Mitä järkeä on luoda tunnelma, että huonoimmat uutiset ovat vielä tulossa?

Erityisen hölmöltä se tuntuu etenkin, jos sitä mystistä "pahinta uutista" ei edes ole luvassa.

Tällä en tarkoita, etteikö Nokian suunnitelmat vähentää tuotekehittelyväkeä Suomesta ole suomalaisille tuskallista ja epäoikeudenmukaista.

Markkinat eivät tällä hetkellä luota Nokiaan. Tunnelma on odottava.

Markkinoiden luottamus on kiehtova ilmiö - se on sekoitus faktaa ja psykologiaa.

Totuushan on, etteivät Nokian tuotteet ole huonoja tai sen heikompia kuin muillakaan. Kysymys on siitä, että pahimpien kilpailijoiden tuotteet ovat juuri nyt erittäin kiinnostavia ja haluttuja.

Analyytikoiden ja sijoittajien sekä myös kuluttajien katseet kohdistuvat Nokian johtoon.

Nopeasti vaikuttavia tuloksia Nokia voi saavuttaa ainoastaan sitä kautta, että markkinoille tulee uusia, kiinnostavia ja toimivia tuotteita.

Onnistuneet uutuudet vaikuttavat mielikuviin Nokiasta. Todellinen muutos, jolla Nokian tulevaisuus pitäisi turvata, on sen sijaan uutuuksien lanseerausta pidempi prosessi.

Perinteisesti Nokian kasvot ovat olleet toimitusjohtajan. Ollila pysyi pitkään pimennossa antaen seuraajalleen tilaa ja aikaa.

Kun Ollila reilu viikko sitten tuli julkisuuteen, ei voinut kuin ihmetellä hänen esiintymistään. Puheiden tyhjyyttä ei poista edes se, että hän myönsi Nokian virheet.

Esimerkiksi se jäi hämäräksi, millaisen vastuun Ollila itse on valmis kantamaan hallituksen puheenjohtajana?

Nokian viestinnästä ja yhteiskuntasuhteiden hoidosta vastaavien ammattilaisten olisi ollut syytä ymmärtää, että Ollilan esiintymisillä on Suomessa erityinen merkitys.

Oli kulissien takainen peli millaista tahansa, Ollila oli keskeisessä asemassa seuraajansa valinnassa.

Lisäksi Ollilaan henkilöityy Nokian nousu. Miten Nokiassa onnistuttiin hölmöilemään niin, ettei Ollilan henkilöä ja erityisasemaa osattu hyödyntää mielipiteiden ja mielikuvien rakentamisessa?

Suomalaiset luottavat Talouselämä-lehden tutkimuksen mukaan Ollilaan enemmän kuin kehenkään toiseen yritysjohtajaan.

Mainittakoon, että 70 prosenttia vastanneista pitää Elopia epäluotettavana.

Tulos saattaa olla jonkinlainen vihje Nokian viestintästrategian toimivuudesta. Elopilta onkin pakko kysyä, eikö myös Nokian viestintä kaipaisi uudistamista?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

EU-armeijaa pidetään hähmäisenä federalistien unelmana – Sotilaallinen yhteistyö on kuin tilkkutäkin ompelemista

Koulureppujen tarina

Tuomio puhdistaa ilmaa Puolustusvoimissa

Sateenkaariväen sanomaa ei voi enää vaientaa

Keski-ikäänliukuja

Isoja riskejä Iranin jaUSA:n uhittelussa

Kuopion seutu avautuu ruokamatkailulle

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.