Haamuraja rikkoutui

Tällä viikolla, keskiviikkona tammikuun 3. päivänä, rikottiin taas yksi haamuraja, kun Pohjanmeren raakaöljyn tynnyrihinta nousi ensimmäisen kerran yli sadan dollarin.

Takana ovat kultaiset vuosikymmenet, jolloin hinta oli vain viides- tai neljäsosa tämän päivän uudesta hintatasosta. Haamurajan ylitystä on helpottanut, että Yhdysvaltain dollarin arvo on ollut viime vuosina jatkuvassa alamäessä. World Trade Centerin terrori-iskusta ja siitä aiheutuneen Irakin sodan alusta lähtien maailmankaupan päävaluutta on devalvoitunut jo liki puolella suhteessa EU-maiden euroon. Ilman tätä devalvoitumista suomalaisten autoilijoiden ja öljyllä lämmittäjien tuskat olisivat monin verroin kovemmat kuin mitä ne jo nyt ovat.

Tämä vuodenvaihde jää historiaan ei vain raakaöljyn uudesta hintaennätyksestä, vaan liki kaikkien energiamuotojen reippaasta kallistumisesta.

Polttoaineiden kuluttajahinnat pomppasivat nyt ennätysmäisen korkealle, kun Matti Vanhasen toisen hallituksen sopimat energiaverojen korotukset astuivat voimaan. Bensiinin litrahinta kipusi nyt yli 1,40 euron ja dieselin noin 1,20 euroon.

Muodollisesti veron korotuksen piti vaikuttaa litrahintoihin vain viitisen senttiä, mutta käytännössä puhutaan vähintään seitsemän sentin korotuksista. Varsin lyhyessä ajassa esimerkiksi dieselin hinta on noussut viidenneksellä, ja se alkaa tuntua jo autoilijoiden kukkarossa. Miten mahtanevat tuskailla paljon tien päällä liikkuvat ammattiautoilijat, kun tavallisia työmatkalaisiakin alkaa jo ahdistaa pahasti?

Myös sähköyhtiöt nostivat vuodenvaihteessa omia taksojaan roimilla prosenteilla, jotka vetävät mainiosti vertoja loppuvuoden tes-kierroksen korotuksille. Yhdistettynä nämä hintojen nostot syövät keskivertosuomalaisten ostovoimaa varsin huomattavasti.

Lähikuukaudet näyttävät, miten tämä vaikuttaa Suomen koko taloudelliseen toimeliaisuuteen. 1990-luvun lamasta selvittiin osittain lisäämällä veronkevennyksin kansalaisten kulutusmahdollisuuksia. Nyt Suomi on todennäköisesti ajautumassa jonkinasteiseen taantumaan tai ainakin hitaamman kasvun vaiheeseen. Käykö niin, että hallitus nopeuttaa tätä ikävää kehityssuuntaa omilla energiapoliittisilla ratkaisuillaan?

Öljyn ja sähkön nyt tapahtuneet korotukset ovat peruuttamattomia tapahtumia. Halvan energian ajat ovat lopullisesti ohi, ellei jossain keksitä joskus aivan uusia ja ihmeellisiä tapoja tuottaa saasteetonta ja halpaa energiaa. Poliittisesti Suomikin on valinnut energia-asioissa tien, jolta ei paluuta ole. Kansainväliset ilmastosopimukset ja siihen liittyvä päästökauppa kasvattavat vääjäämättä energialaskua vuosi vuoden perään.

Moderni Suomi on rakennettu pyörien ja siipien päälle: auto ja lentokone ovat olennainen osa meidän arkista elämäämme. Mitä sitten, kun yksityisautoilu ja etelänmatkat muuttuvat poliittisesti epäilyttäviksi tai kun niihin ei yksinkertaisesti ole tavallisella palkansaajalla enää varaa nykyisessä määrin?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Keski-ikäänliukuja

Isoja riskejä Iranin jaUSA:n uhittelussa

Kuopion seutu avautuu ruokamatkailulle

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Yliopistojen todistusvalinta johtaa uusiin ongelmiin

Kannattaako metsien jatkuva kasvatus?

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.