Haasteita riittää

Pikaruokaketjut ovat haasteellisen tehtävän edessä. Ruuan raaka-aineen hinta on nousussa, ja samaan aikaan kuluttajat vaativat entistä terveellisempää syötävää. Etenkin viimeisin talouslama oli pikaruokaketjuille kovaa aikaa, mutta ne selvisivät siitä pääosin tyydyttävästi, jotkut jopa kiitettävästi (HS 10.3.).

Maailman kuuluisin pikaruokaketju, amerikkalainen McDonald's on tehnyt tappiota Suomessa lähes joka vuosi sen jälkeen kun yhtiö avasi ensimmäisen ravintolansa. Ketjua pidetään pystyssä pääkonttorista saatavilla pääomalainoilla.

Pikaruokaravintoloilla on yksi iso ongelma: kuluttajat odottavat, että ateriat niissä ovat halpoja. Tämä on Suomen tapaisessa maassa vaikea toteuttaa.

Jotta ketjut voisivat lisätä myyntiään, niiden on hiottava uutta taktiikkaa. Asiakasmäärää voidaan kasvattaa, jos yhtiöt pystyvät valmistamaan nykyistä enemmän hienostuneempia ja kevyempiä annoksia. Kuluttajalle on tarjottava nykyistä enemmän vaihtoehtoja. Myös laatuun pitää panostaa.

Suomalainen ravintolakulttuuriin on tullut 2000-luvulla lisää piristäviä ja kansainvälisiä tuulahduksia. Se on hieno asia. Pikaruokaravintolat joutuvat entistä ahtaammalle, jos ne eivät reagoi kuluttajan vaatimuksiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.