Harrasteilmailun sääntelyn kiristämistä pakko pohtia

Ensimmäisen pääsiäispäivän järkyttävä ilmailuonnettomuus Jämijärvellä sai viranomaiset välittömästi lupaamaan, että kahdeksan ihmisen hengen vaatineen turman syyt selvitetään perusteellisesti ja samalla kartoitetaan huolellisesti, millaisia harrasteilmailun riskit yleisesti ovat. Syytä työhön olisi ollut jo aikaisemmin, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan.

Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu arvioi jo maanantaina, että harrasteilmailun turvallisuudessa olisi paljon kohennettavaa (Radio Suomen Ajantasa 21.4.). Hän muistutti viime vuosien turmista, joissa viime vuonna kuoli seitsemän harrasteilmailijaa ja toissa vuonna kuusi. Lisäksi on tapahtunut useita sellaisia onnettomuuksia, joissa useita ihmisiä on loukkaantunut.

Henttu huomautti, että harrastuksen toiminnan mittakaavan huomioiden onnettomuusluvut ovat järkyttävän suuria. Hän on oikeassa. Harraste- ja yleisilmailukoneille sattuneet onnettomuudet ovat viime vuosina lisääntyneet voimakkaasti. Viime vuoden kymmenen onnettomuuden lisäksi vakavia vaaratilanteita kirjattiin peräti 41.

Harrastajailmailijoiden turvallisuuspuutteissa yleistä on ollut piittaamattomuus säädöksistä ja määräyksistä, esimerkiksi painorajoituksista, kuormausohjeista tai sääesteistä. Lisäksi suhtautuminen lennon suunnitteluun ei välttämättä ole ollut turvallisuuden näkökulmasta oikealla tolalla. Tunnetusti suunnittelematon lento on hyvin suunniteltu onnettomuus.

Jämijärven onnettomuus on havahduttanut pohtimaan, miten moni asia ilmailussa voi mennä kohtalokkaasti pieleen: lentolaitteet ja -välineet voivat olla viallisia tai puutteellisia, ohjaajan lentokelpoisuudessa voi olla toivomisen varaa tai koulutus on jäänyt puolitiehen jollakin osa-alueella.

On selvää, että tässä tilanteessa jokainen harrasteilmailija vannoo turvallisuuden nimiin. Asenne turvallisuusasioissa onkin merkittävä, mutta riittääkö se? On kysyttävä, miten pitkään menneet onnettomuudet pysyvät mielessä ja kannustavat huolehtimaan lentoturvallisuudesta tinkimättömästi. Pitäisikö harrasteilmailun valvontaa kiristää?

Harrastelentäjiä kouluttavia organisaatioita on Suomessa noin 50. On syytä selvittää, onko koulutuksen ja koulutusmateriaalin laadunvarmistus ajan tasalla joka organisaatiossa.

Jämijärven turmakone oli koottu rakennussarjasta. Sen rakentamista oli valvottu tarkasti koko rakentamisen ajan ja lisäksi kone on valmistuttuaan tarkastettu huolellisesti ja lennetty 45 tunnin koelento-ohjelman mukaisesti. Comp Air 8 on hyvämaineinen kone ja ilmailuliikenteen katsastajien mukaan se oli myös huolellisesti rakennettu.

Turmakone oli katsastettu puolitoista vuotta sitten. Huoltoja ei valvota, koska konerakentajat saavat itse huoltaa rakentamansa koneet rakennussarjan valmistajan ohjeiden mukaan ja valmistajan osoittamilla välineillä. Herää kysymys, olisiko joku ammattilainen löytänyt mahdollisen teknisen vian ajoissa? Valitettavasti jossittelu on nyt myöhäistä.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Vanhankissanpäivät

Pahat, rumat ja päästöttömät

EU:n on muodostettava oma ääni maailmanpolitiikassa

Soten kaatuminen närästäisi Pohjois-Savossa

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Tiedeuutisissa liioittelu on pahinta myrkkyä

EU-parlamenttiin tarvitaan tänään taistelevia norsuja

Yritysten koko verojalanjälki on iso

Hyvä vihollinen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.