Humalaiset häädettävä ruorin takaa

Savon Sanomien ja neljän muun maakuntalehden tekemän kyselyn mukaan ylivoimainen enemmistö suomalaisista kannattaa vesiliikenteessä nykyistä selvästi kireämpää suhtautumista alkoholiin. Suurin osa kansasta on sitä mieltä, että käytännön vesillä pitäisi olla sama kuin tieliikenteessä. Se tarkoittaisi promillerajan alentamista puoleen yhdestä promillesta.

Alkoholiin suhtautuminen on poikennut vesiliikenteessä suhteessa tieliikenteeseen oletettavasti monestakin syystä. Rattijuoppo ei ole riski vain itselleen vaan poikkeuksetta myös muille tielläliikkujille.

Aivan liian usein uutisissa kerrotaan surullisia tarinoita, kuinka rattijuopot ovat aiheuttaneet itsensä ja muiden vammautumisia ja kuolemia vastuuttomuudellaan. Yleinen mielipide tuomitsee rattijuoppouden jyrkästi.

Vesillä tilanne ei valitettavasti ole sama. Alkoholi kuuluu suomalaisiin kesänviettotapoihin samalla tavalla kuin rantasauna tai grillimakkara.

Alkoholi veneessä ei tee poikkeusta. Ruorissa omatunto ei muutaman oluen jälkeen välttämättä kolkuta lainkaan samalla tavalla kuin auton ratissa. Surullinen tilastofakta kuitenkin on, että alkoholilla on osuutta suurimmassa osassa veneilyonnettomuuksia.

Oikeastaan on hieman hämmentävää, miksi laki antaa mahdollisuuden mennä ruoriin pienessä etunojassa. Autoissa matkustajat mukaanlukien on ollut vuosikausia turvavyöpakko, eikä ravintoloissakaan ole lupa enää tupakoida. Monet muistavat vielä ajan, jolloin työpaikoillakin leijui sankka tupakansavu. Nyt tupakoitsijoille ei välttämättä löydy edes tupakkahuonetta.

Mutta moottoriveneellä voi olla liikkeellä muiden seassa vähän nauttineenakin. Ei tällainen voi olla kuin jokamiehenoikeus.

Ruorijuoppousrajan alentamiselle löytyy vahvoja perusteita. Sisävesilläkin liikkuu yhä enemmän muskeliveneitä ja vesijettejä, jotka eivät missään nimessä kuulu humalaisten käsiin.

Oikeusministeri Tuija Brax (vihr.) pohtii aivan oikein, olisiko promillerajan alentaminen järkevää ulottaa myös pienillä moottoreilla kulkeviin veneisiin. Tällöin alenevat promillerajat pitäisi loogisesti viedä myös soutu- ja purjeveneisiin.

Jos samoja promillerajoja sovellettaisiin tie- ja vesiliikenteessä, mahdolliseksi tulisi myös järjestely, jossa törkeästä ratti- tai ruorijuopumuksesta ajokieltoon tuomittu saisi ajokiellon molemmissa. Käytäntö lisäisi oleellisesti ainakin kiinnijäämispelotetta.

Peruste ei ole vähäinen, koska vesiliikenteen turvallisuutta voidaan parantaa valistuksen ja valvonnan lisäämisellä vain tiettyyn rajaan saakka. Riittävä kiinnijäämisen riski sopivan tuntuvaan rangaistustasoon on yhdistelmä, jolla vesiliikenteen holtittomuuksiin on puututtava.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Liikennepolitiikassa hallituskriisin ainekset

Äänestysikärajan laskua voisi kokeilla

Mistä voin luopua

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.