Huolta edestä ja takaa

Teppo Komulainen

Takuu loppuu, kun perävalot lakkaavat näkymästä, kuuluu vanha autokaupan herja. Enää sekään ei kunnolla päde, sillä takavalot eivät tahdo erottua muutenkaan.

Uusissa autoissahan takavalot syttyvät yleensä vasta, kun valot erikseen kytketään päälle. Valitettavan moni auton hankkinut ei näytä sitä hoksanneen, vaikka siitä on koetettu pitää meteliä. Se on käynyt hyvin selväksi sateisen ”kesän” myötä.

Päästösäästöjen nimissä EU keksi direktiivin, jossa kiellettiin takavalojen polttaminen silloin, kun edessä loistavat huomiovalot.

Tätä älynväläystä on Suomessa vaikea ymmärtää, vaikka se monissa muissa Euroopan maissa on jopa lisännyt liikenneturvallisuutta. Niissä kun ei aiemmin ole käytetty välttämättä mitään valoja kuin vasta pilkkopimeässä.

Te uusien autojen omistajat, pyörähtäkäähän kerran ajoneuvonne ympäri sen ollessa käynnissä, jotta totuus valkenee. Muuten kontti voi kolahtaa.

Autokauppa kituu, kun taloudessa tahmoo. Silti pitäisi saada uusia lasipalatseja ja joka merkille mielellään vielä oma. Kauppiaat sitä harvoin haluavat, ellei oma merkki ole ihan myyntitilastojen kärjessä.

Paine tulee maahantuojilta ja jopa autonvalmistajilta saakka. Etenkin saksalaiset merkit haluavat entistä suurempaa näkyvyyttä ja myyntiä.

Kilpavarustelu suurissa autonäyttelyissä kiihtyy, koska aina pitäisi keksiä vielä jotain mahtipontisempaa kuin kilpailijat. Sama ilmiö näyttää levittäytyvän nyt autoliikkeisiin.

Milloinhan raja tulee vastaan ja kuka sen tohtii asettaa? Jokuhan seinätkin lopulta maksaa.

Ympäristöjärjestö Worldwatch-instituutti laskee, että tämän vuoden loppuun mennessä maailman autokanta ylittää miljardin rajan. Siis yksi auto jokaista seitsemää planeettamme asukasta kohden.

Hillittömintä kasvu on ollut Kiinassa, jossa henkilöautojen määrä nousi vuoden 2000 alle kymmenestä miljoonasta viime vuoden 73 miljoonaan.

Vuotuinen kasvuvauhti on ollut hurja 25 prosenttia, mutta silti toissa vuonna tuhatta kiinalaista kohden oli vain 32 autoa, kun EU-maissa lukema oli 477 – siis lähes 15-kertainen.

Intian ruuhkaisessa jättivaltiossa oli vasta kymmenen autoa tuhatta henkeä kohden.

Aasian ympäristöongelmista tulee melkoiset, vaikka nykyään sadan auton päästöjen lasketaan vastaavan yhtä 1970-luvun savuttajaa.

Suomen kaltaisissa maissa suunta voi tulevaisuudessa olla jopa päinvastainen, sillä moni nuori jättää ajokortin hankkimatta.

Euroopan talouskriisi raastaa pahasti eritoten Etelä-Euroopan autonvalmistajia, koska niille tärkeimmät kotimarkkinat ryystävät pahasti.

Vuoden 2007 jälkeen EU:n ensirekisteröintitilastot ovat olleet koko ajan miinuksella, ja tänä vuonna mennään entistä kovemmin alaspäin. Kahdeksan kuukauden jälkeen ollaan pakkasella yli seitsemän prosenttia.

Autonvalmistajien järjestö ACEA laskee, että ainakin 12 miljoonaa eurooppalaista perhettä on riippuvaisia autoteollisuudesta. Suoraan se tarjoaa kaksi miljoonaa työpaikkaa ja välillisesti kymmenen miljoonaa lisää.

Joka kymmenes teollinen työpaikka EU:ssa on autoteollisuudessa. Siksi sen tulevaisuudesta on syytä olla huolissaan.

Suomi kuuli heinäkuussa pitkästä aikaa tältä saralta todella hyviä uutisia. Valmet Automotive saa Uuteenkaupunkiin koottavakseen noin 100000 A-sarjan Mercedes-Benziä 2013–2016. Tällaista lisää, kiitos.

Kirjoittaja on Savon Sanomien teematoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Työhuone, tuleva innovaatio

Taas näyttää, että kyllä britit nyt lähtevät EU:sta

Saalistilastoista löytyy ikäviä viestejä

Kaunis tragedia

Unelma, joka ei toteudu

Hoitojonoja puretaansoten ohituskaistalla

Jalkapallon EM-kisahuuma yltyy kotikatsomossa

Maakunnat toimivat tehokkaasti

Käy Auschwitzissa, niin voidaan puhua vihapuheen kriminalisoinnista

EU-jäsenyyden edut päihittävät edelleen haitat

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.