Huono tiestö tappaa tasa-arvon ja kilpailukyvyn

Tuleva hallitus perii edeltäjältään monessa suhteessa rapakuntoisen maan. Viime vuosien laiminlyönnit näkyvät ja tuntuvat muun muassa tieverkossa, joka on rapistumassa käsiin.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettama parlamentaarinen työryhmä arvioi joulukuussa koko liikenneverkon korjausvelan määräksi 2,4 miljardia euroa. Velan kasvun pysäyttäminen ja vähentäminen vaatisi vähintään 150 miljoonan euron lisärahoituksen vuodessa.

Kokoomusjohtoinen hallitus ei itse noudattanut selvityksensä kehotusta vaan leikkasi perustienpidosta viime budjetissa kymmeniä miljoonia euroja. Toisaalla valtiovarainministeri Antti Rinne (sd.) intoili pääkaupunkiseudun lähes miljardin euron Pisararadasta, jonka hyötysuhteen Liikennevirasto arvioi hyvin vaatimattomaksi.

Tänä keväänä vaikea kelirikkokausi on johtanut sorateillä kestämättömään tilanteeseen. Painorajoituksia on ollut ennätysmäärä. Nyt Pohjois-Savon kylät ry on laittanut alulle kansalaisaloitteen, joka vaatii valtion ylläpitämien sorateiden kunnossapidon riittävän rahoituksen turvaamista laissa.

Romahtava tiestö on jo vakavasti heikentänyt eri väestöryhmien yhdenvertaisuutta. Kotisairaanhoito ja ambulanssit eivät pääse perille, koululaiskyydeissä on katkoksia, jätehuolto seisoo. Oma lukunsa on asukkaiden välttämätön autolla asiointi, joka on pahimmillaan hengenvaarallista.

Selviäminen sorateillä on nyt ulkoistettu yksityisautoilijoiden omalle vastuulle. Pääkaupunkiseudun näkökulmasta maakuntien sivuteiden kunnolla ei ole väliä. Jos maalle satunnaisella lomamatkalla eksytään, tarvitaan vain riittävän kookas maastoauto töyssyt tasoittavalla jousituksella.

Tiemäärärahojen leikkausten syyt ovat myös ideologisia. Ihmisten muuttoa pohjoisesta etelään ja kaupunkikeskuksiin halutaan kiihdyttää vaikeuttamalla elämää syrjäseudulla.

Tieverkosta leikkaaminen on kuitenkin hölmöläisten säästämistä. Valtiovarainministeri Rinne toisteli loputtomiin, että vientiteollisuus ja työllisyys olisi saatava nousuun. Toimiva liikenneinfra on kuitenkin teollisuuden kilpailukyvyn ensimmäisiä edellytyksiä.

Sekä Kuopioon tuleva Finnpulpin sellutehdas että Metsä Groupin Äänekosken tehdas nielevät kuutisen miljoonaa kuutiota puuta eli noin 100 000 pöllikuormaa vuodessa. Esteenä katkeamattomalle raaka-ainevirralle on vain kuljetuskaluston pääsy puunkorjuupaikoille.

Myös elintarviketuotanto on vaarassa, ellei tiestön rappeutumiskierteeseen määrätietoisesti puututa. Tänä keväänä esimerkiksi pääsy maitotiloille on tietyin paikoin estynyt. Kenties vasta elintarvikehuollon jonkinasteinen katkeaminen herättäisi osan päättäjistä kuplastaan.

Kansalaisaloite on jo osoittanut tehonsa tasa-arvoisen avioliittolain kohdalla. Myös soratiealoite on oikealla asialla. Vähintäänkin se toimii hätähuutona ja herättäjänä kansalaiskeskustelulle, joka toivon mukaan kantaa eduskuntaan saakka.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Tuleeko meistä ikinä aikuisia?

Kirje pysäyttää kiireessä

Suhde Venäjään jakaa Euroopan populisteja

Metsälain määräyksiä voi olla syytä tarkistaa

Voihan Vilkku sentään

Kauppasota voi laajeta talouskriisiksi vahingossa

Fiksut ruokakaupat auttavat asiakasta

Perusteita olisi pienentää Finnpulpia

Viisigee shakkinappulana

Viisuboikotti on lähellä antisemitismiä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.