Hyvät kuluttajat, valittakaa!

Osuuspankin tietoliikenneyhteydet takkusivat viime viikolla. Muutaman tunnin ajan rahaa ei pystynyt nostamaan automaatista eikä kortti käynyt kaupassa.

Kansa ei kapinoinut, Savossa eikä muualla.

Halavattu, sanoi sentään yksi miesasiakas Kuopion konttorissa. Kaksi kertaa.

Suomalaiset kuluttajat eivät huutele barrikadeilla. Pankkia ei kannata vaihtaa muutaman tunnin palvelukatkon takia, mutta toisinaan oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni.

Kun Sampo Pankki vuonna 2008 kompuroi uuden tietojärjestelmänsä kanssa, pankki menetti 28 000 yksityis- ja 2 200 yritysasiakasta.

Yleensä suomalainen asiakas kestää kuitenkin hyvin mielipahaa.

Kun virheellisen laskun korjaamista joutuu jonottamaan puhelimessa puoli tuntia, paprikan sisukset ovat homeessa tai uusien kenkien pohjat kuluvat puhki parissa päivässä, suomalainen sanoo, että nyt ärsyttää ja jättää ruuasta paprikan pois.

Myönnän, että vaatii viitseliäisyyttä kiikuttaa kehno vihannes takaisin kauppaan, mutta vialliset kengät pitää viedä takaisin liikkeeseen.

Harva suomalainen viitsii kuitenkaan valittaa, ellei tuote ole takuun piirissä.

Vian korjaaminen voi vaatia äänen korottamista ja kääntymistä Kuluttajaviraston puoleen.

Aina ei edes auta, että on oikeassa. Myyjä ei välttämättä taivu, vaikka laki olisi ostajan puolella.

Ihan saamattomia suomalaiset eivät sentään ole. Moni lähettää yrityksille reklamaatioita.

Kun tuotteesta tekee valituksen, valmistaja saa tärkeää palautetta ja voi korjata esimerkiksi tuotteen valmistusprosessia.

Palkinnoksi posti voi tuoda vielä pahvilaatikollisen muroja tai kassillisen lankarullia.

Kuluttajan kannattaa siis valittaa. Palautteen antaminen ja boikotti ovat tehokkaita keinoja saada mielipide kuuluville. Muutostakin voi syntyä.

Kaikki ovat kuulleet kuuluisasta boikotista Nestlén äidinmaidonkorviketta vastaan. Yhtiö markkinoi tuotetta kehitysmaihin, jossa jauhe likaiseen veteen sekoitettuna lisäsi lapsikuolleisuutta.

Se tapahtui kuitenkin 70-luvulla. Nykypäivän kuluttajilla olisi varaa terästäytyä niin Suomessa kuin maailmalla. Epäkohtia kyllä riittää.

Viimeksi viime vuonna tanskalaisjournalisti Miki Mistrati paljasti, että vaikka suuryritykset, kuten Nestlé ja Mars allekirjoittivat vuonna 2001 sopimuksen, jossa lupasivat työskennellä lapsityövoiman käyttöä vastaan, lapset ahkeroivat edelleen kaakaoplantaaseilla.

Kuluttajan muisti on kuitenkin valitettavan lyhyt. Kuinka moni esimerkiksi muistaa Hairstoren kuumeiset kampaajat?

Yhtä lailla omat huonot kokemukset tuotteesta tai asiakaspalvelusta unohtuvat nopeasti.

Onneksi on netti, missä kuluttajat voivat kertoa huonoista kokemuksistaan.

Pahaa mieltä saa purettua, ja tieto leviää muillekin.

Keskustelupalstat ovat myös hyvä tietolähde kuluttajien kesken. Siellä kerrotaan, mistä saa hyvää palvelua ja millainen digisovitin ei temppuile heti takuun umpeuduttua.

Kun olin pieni, Suonenjoen juna-asemalla oli kaksi lipunmyyjää. Nyt jäljellä on metallinen häkki, jossa VR:n maksuautomaatti oli, ennen kuin se mukiloitiin epäkuntoon.

Iisalmessa VR:n päätöstä lopettaa lipunmyynti on vastustettu.

Iisalmelaiset, nostan teille hattua!

Kirjoittaja on yhteiskuntatoimituksen toimittaja.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Vaaleissa hävinnytkin on ihminen

Nyt vihaa poistamaan

Notre Dame yhdisti Ranskan ja kristikunnan

Verotuksen suuresta linjasta kehitteillä konsensus

Valinnat on tehty

Mestarien jäljillä

Sipilän odotettu ratkaisu lisää paineita sinipunaan

Ponssen niiaus ei anna toistaiseksi aihetta pelkoon

Lukeminen kannattaa aina

Warren ja Warren päästöt

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.