Itärata uhkaa jäädä hankekisan takamatkalle

Pohjoissavolaiset aluevaikuttajat ilmaisivat tuoreeltaan tyytyväisyyttä Väyläviraston itärataselvitykseen, jonka mukaan uusista ratalinjauksista kustannustehokkain kulkisi Porvoon kautta Kouvolaan. Esimerkiksi Pohjois-Savon maakuntajohtaja Marko Korhonen katsoi, että hankkeessa on tapahtunut positiivinen nytkähdys eteenpäin (Savon Sanomat 29.5.). Kaiken kaikkiaan selvityksen sanoma Itä-Suomelle on kuitenkin perin ristiriitainen.

Liikenne ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kylläkin lupasi, että seuraavaksi aloitetaan keskustelut kuntien kanssa hankeyhtiön perustamiseksi uutta itäistä ratayhteyttä varten. Näin seurattaisiin mallia, jonka mukaan perustettiin jo viime syksynä yhtiöt edistämään läntistä Suomi-rataa ja Turun tunnin junaa.

Harakan lupaus ei ansaitse raikuvia aplodeja, sillä hallitusohjelmaan kolme suurta ratahanketta on kirjattu tasa-arvoisina. Aikataulullisesti itärata jätettiin kuitenkin heti hallituskauden alussa takamatkalle, kun silloinen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) vaati linjauksesta vielä yhtä, vasta nyt valmistunutta selvitystä.

Porvoo–Kouvola-linjauksen ensisijaisuudesta ei ole Itä-Suomessa missään vaiheessa ollut vakavasti otettavaa erimielisyyttä. Sen takana ovat olleet yhtenäisenä rintamana viisi maakuntaa, 12 kaupunkia, alueiden kauppakamarit ja yrittäjäjärjestöt. Selvitys oli kaikin puolin turha, sillä vaikuttavin linjaus selviää kenelle tahansa puolueettomalle tarkkailijalle välittömästi karttaa vilkaisemalla. Selvitys palveli kuitenkin tarkoitustaan, jos itärataa haluttiin viivyttää ja varmistaa etusija Etelä- ja Länsi-Suomen hankkeille.

Huolestuttavinta itäsuomalaisittain on pääviestiksikin tulkittava kirjaus, jonka mukaan nykyisten ratojen kehittäminen on uusia oikoratoja kannattavampaa. Toteutuessaan Savon ja Karjalan ratojen perusteellisesta kunnostamisesta olisi merkittävää hyötyä, sillä matka-ajat Kuopiosta ja Joensuusta Helsinkiin lyhenisivät arviolta 15–26 minuuttia. Oikoradalla lyhennys olisi raportin mukaan 28–44 minuuttia. Näin tarkastellen miljardihankkeen järkevyys voidaan kyseenalaistaa, mutta aivan samoin on kysyttävä kahden muun suurhankkeen järkeä.

Uudet raidelinjaukset ovat toteutuessaan vuosikymmenten päähän ulottuvia urakoita, joita nykyhallitus on vasta saattamassa alkuun. Hallitusohjelman itärata-kirjaus on alusta asti vaikuttanut asialta, jota SDP:n vastuuministerit pyrkivät välttelemään ja lykkäämään. Taloustaantuman ja valtion velkaantumisen johdosta hallitusohjelma käydään syksyllä tarkkaan läpi. Paisuva syömävelka kuluttaa varaa elvyttävään infrarakentamiseen. Jos jaossa on investointien sijaan niukkuutta, sekin on jaettava alueellisesti kestävästi ja tasa-arvoisesti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kun Rautalampi tonttejaan pierulla myi

Jalkapannat hiertävät hallitustaipaleella

Puolueissa on viimein katsottava peiliin

Sisäisen linnakkeen vangit

Seksilakeja kiristettävä pulmista huolimatta

Politiikassa aika on hyvin suhteellista

Kansalle urheiluhuveja vastuullisesti

Lain ja valvonnan puutteet mahdollistavat riiston

Seitsemäs aalto

Poikkeusolot vaikuttavat kuntavaaleihin asti

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.