Jännevirran silta yhdistää koko Itä-Suomea

Uusi Jännevirran silta avautui autoille torstaina iltapäivällä, eikä yhtään liian aikaisin. Vanha, vuonna 1951 valmistunut rotisko oli tullut elinkaarensa päätepisteeseen oikeastaan jo kolme vuotta sitten toukokuussa, jolloin sille asetettiin isot yhdistelmärekat kieltänyt painorajoitus.

Avajaisten ajoitus oli siinäkin mielessä kohdallaan, että perjantaina Vaasan hallinto-oikeus ilmoitti hylänneensä Finnpulpin tehdashankkeen ympäristöluvasta tehdyt valitukset lähes kokonaan. Havusellutehdas on entistä lähempänä toteutumistaan nyt myös sen ansiosta, että pahin este materiaalivirralta idän suunnasta poistuu. Kun pystyyn rapistunut vanha silta sulkeutui raskaalta liikenteeltä, Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL ry:stä arvioitiin kiertoteiden käytön lisäkustannuksiksi jopa 800 000 euroa vuodessa.

Kulkijoiden ensiarvioiden mukaan maisematkaan eivät ole pöllömmät. Uusi silta on kaikilta osin hieno asia ei pelkästään Kuopion seudulle ja Pohjois-Savolle vaan koko Itä-Suomelle. Paikka on niin keskeinen, että väylän avautumisen hyödyt säteilevät kansantalouteen asti.

Vanha kääntösilta ei ollut ajanmukainen käytännössä enää vuosikymmeniin. Sitä avattiin vesiliikenteelle vuosittain yli 500 kertaa eli keskimäärin useammin kuin kerran päivässä. Etenkin kesäkuukausina autoliikenne Ysitiellä katkeili taajaan. Yksikin tukos valtaväylällä olisi voinut olla kohtalokas vaarantaessaan hälytysajoneuvojen kulun. Turvallisuusuhkien lisäksi uusi silta poistaa aikatauluriskit lentomatkustajilta, jotka tulevat idän suunnasta Rissalaan.

Jännevirran silta jää historiaan Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikennepolitiikan parhaana saavutuksena koko valtakunnassa. Kun investoinnista päätettiin väylien korjausvelkaohjelmassa helmikuussa 2016, Jännevirta oli kilpailevista hankkeista selvästi kiireisin. Vaikka päätös oli helppo, hallitus ansaitsee siitä ison kiitoksen. Se ymmärsi Jännevirran keskeisyyden, jota sen edeltäjät eivät ymmärtäneet.

Uudet Kallansillat vihittiin virallisesti käyttöön neljä vuotta sitten. Kallansiltojen ja Jännevirran yhteenlaskettua merkitystä Pohjois-Savon ja koko Itä-Suomen elinvoimalle ei voi liioitella. Vihdoin molemmat ikiaikaiset ja aikansa eläneet tulpat ovat poistuneet niin Viitostieltä kuin Ysitieltä. Luonnollisesti kaikki henkilöauto- ja joukkoliikenne hyötyy Kuopion ja Joensuun välin sujuvoitumisesta. Pieksämäeltä kiertävä henkilöjunayhteys keskuskaupunkien välillä on jokseenkin kelvoton, joten bussiväylän parannus tulee tarpeeseen. Ylimaakunnallisia pendelöijiä riittää muun muassa yhdistetyn Itä-Suomen yliopiston ansiosta.

Entisaikoina koulua käyneet saattavat muistaa maantiedon tunneilta Sinisen tien. Sittemmin unholaan jäänyt matkailureitti kulkee Norjasta Ruotsin ja Suomen kautta Venäjälle. Nyt Sinistä tietä kelpaisi taas markkinoida entistä ehompana ainakin Kuopion ja Joensuun väliseltä osuudelta.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Oikeistopopulistit jäivät hajalleenEU-parlamentissa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.