Jako kahteen

Ulkomaille ja takaisin on voinut perinteisesti lentää joko mukavan väljässä business-luokassa tai sitten kotoisen ahtaasti tavallisessa turistiluokassa.

Skandinaavisen lentoyhtiö SAS:n tytäryhtiö Blue1 on tuomassa tämän jaon kahteen nyt myös Suomen kotimaanlennoille. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö business-puolelle löytyisi myös matkustavaisia, vaikka kotimaanlennot sujuvat sukkelasti jopa alle tunnissa.

Linja-autoissa ei ole eroteltu ihmisiä juuri koskaan maksukyvyn mukaan. Vain tupakkamiehillä oli joskus oma erikkotilansa auton peräosassa.

Sen sijaan junissa oli aikanaan jopa kolmenlaisia vaunuja. Miksi näin? Yksinkertaisesti siksi, että rautatiet rakennettiin aikana, jolloin Suomessakin vallitsi vielä tiukka sääty-yhteiskunta. Kalleimmassa ykkösluokassa parempi kansa istui mukavasti pehmeillä penkeillä. Kakkosluokassa penkit eivät olleet ihan yhtä pehmeitä ja jalkatilaakin oli vähemmän. Halvimmassa kolmannessa luokassa rahvas teki matkaa kovilla puupenkeillä.

Se oli sitä aikaa...

Yleisen elintason noustessa tavallinen kansakin alkoi vaatia parempaa kohtelua. Puupenkit jäivät historiaan, ja käytännössä kaikki saivat kakkosluokan mukavuudet. Kun yhteiskunnassa pyrittiin tuohon aikaan edistämään kaikin tavoin tasa-arvoa, niin miksi rautatiet olisi jätetty sen ulkopuolelle?

Tämän ajan uusissa superjunissa on taas vaunuja, joissa on tarjolla erityispalveluja erityismatkustajille. Yhteiskunnallisen ajattelun muuttuminen on vienyt siihen, että parempaa kohtelua saavat matkustajat eivät tunne enää omantunnon tuskia huonompiosaisten kulkiessa ohi tai tuijottaessa olan takaa.

Tärkeintä kaikessa julkisessa liikenteessä on kuitenkin, että se kulkee ajallaan. Mitä iloa on maksaa business-luokan mukavuuksista, jos koneet myöhästelevät ja koko kuljetusketju katkeilee kohtalokkain seurauksin kaiken aikaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Ydinvoima tulee vihreiden eteen ehkä kahdestikin

Vapaaehtoista muuttoa maalle ei pitäisi estää

Pähkinälinnan varjo

Hengitähän hyvä ihminen välillä – Kiireestä ja hötkellyksestä on tullut uusi kansantauti

Suometsillä on valtava merkitys hyvivointivaltiolle

Yhteistyö on voimaa varkaiden narauttamisessa

Siirrymmekö Eriksen aikakauteen?

Kuopio säästää – joitakin hankkeita pitää lykätä tai unohtaa ne kokonaan

Keskusta puhuu hallituksessa kuin oppositiossa

Sunnuntain vaaleissa pelissä oikeusvaltio ja sananvapaus

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.