Joukkopako Sammosta kiihtyy

Sampo Pankin johdon vakuuttelut siitä, että pankin tietojärjestelmäviat saadaan korjattua viimeistään kesäkuussa eivät ole toteutuneet. Asiakkaita kiusaavia ongelmia on ilmaantunut lähes viikottain pääsiäisen jälkeen. Tuolloin Sampo yhdistettiin emoyhtiö Danske Bankin tietojärjestelmään.

Pääsiäisestä on nyt kulunut reilu kolme kuukautta. Pankki ei ole lukuisista yrityksistä huolimatta saanut tekniikkaansa kuntoon. Osa asiakkaista hermostui pankin järjestelmien toimimattomuuteen vikojen heti ilmaannuttua. He vaihtoivat pankkia. Tuohon joukkoon on heinäkuun alkuun mennessä liittynyt kymmeniä tuhansia ihmisiä. Helsingin Sanomat kertoi eilen, että Sammon on jättänyt lähes 40 000 asiakasta.

Sampo Pankki pyrkii vähättelemään kilpailijoiden esittämiä lukuja. Kun kilpailu on kovaa, niin kilpailijoiden antamia tietoja pyritään kaunistelemaan. Sammon viestintäjohtaja Hannu Vuola kiertää väitteen joukkopaosta niin, että hän ei halua kommentoida kilpailijoiden väitteitä. Vuola tyytyykin toteamaan, että normaalitilanteessakin pankkia vaihtaa 20 000-50 000 asiakasta.

Sammon tiedottamislinjaa on arvosteltu julkisuudessa jo välittömästi tietotekniikkaongelmien esiintymisten jälkeen. Ikävistä asioista kertominen on sysätty pankin viestintäosastolle ja käytännössä viestintäjohtaja Vuolalle. Pankin ylin suomalaisjohto sekä konsernijohto ovat olleet piilossa muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta. Tämä on väärin. Johto sai ylimielisestä asenteestaan pyyhkeitä jo maaliskuun lopussa. Linja näyttää jatkuvan. Kuinka syvälle Sammon pitää upota, ennenkuin sen johto nöyrtyy asiakkaiden edessä? Kumpi on Sammon johtajille tärkeämpi, asiakkaat vai oma ego?

Sammon sotkut heikentävät uskoa pian koko pankkijärjestelmän toimivuuteen. Asiakkaat kysyvät, voiko sama tapahtua jossakin toisessa rahalaitoksessa. Toivottavasti ei voi. Asiakkaiden hätä ja epätietoisuus on joka tapauksessa täysin ymmärrettävää.

Etanavauhtia etenevä tietojärjestelmäremontti on saanut myös Kuluttajaviraston ja Rahoitustarkastuksen varpailleen. Kuluttajavirasto on tyytymätön korjausten vauhtiin. Se toivoo nyt, että Sampo maksaisi asiakkailleen oma-aloitteisesti korvauksen pankkipalvelun takkuilusta aiheutuneista vahingoista.

Rata on vaatinut Sammolta listan jokaisesta erillisestä ongelmasta sekä tiedot niiden korjaamiselle asetetusta aikataulusta ja vastuuhenkilöistä. Sammossa, ja varsinkin sen pääkonttorissa Tanskassa pitäisi hälytyskellojen soida. Nykyisenlainen meno ei yksikertaisesti voi jatkua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Zelenskyn voitto avaa uusia näköaloja

Euroopan unioni ei ole jäsenvaltioilleen tavaratalo

On aika puhua kasvien geenieditoinnista

Olemme tähtipölyä, lensimme Kuuhun

Mätäkuun juttuja

Puheenjohtajan valinta ei yksin pelasta keskustaa

Rajat ovat ylittyneet

Vanha auto on tarkan talouden perusta

Perämeren lohia tappava outo tauti huolestuttaa

Turvakudelmaa on joskus vaikea hahmottaa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.