Joukkopako herätti kilpailijat

Tänään on maanantai ja viikon ensimmäinen pankkipäivä. Sampo Pankin väki odottaa pelonsekaisin tuntein, vieläkö pääsiäisenä alkanut it-kaaos jatkuu. Heidän rukouksiinsa turvallisen arjen puolesta yhtyvät tuhannet pankin asiakkaat.

Monille mitta tuli täyteen, kun verkkopankki tökki eikä pankin muovirahalla saanut automaatista muuta kuin pahan mielen. Marketin kassakin hyljeksi Sammon asiakkaita.

Kaikki tämä aiheutti joukkopaon Sammosta. Toimitusjohtaja Ilkka Hallavon mukaan pankista on lähtenyt "muutamia tuhansia" asiakkaita. Tuhojen arviointi jatkuu pitkään.

SAMMON ASIAKKAAT ovat syystäkin käyneet kuumina. Ihmisiä ovat rieponeet tietoteknisistä vioista johtuneet käytännön ongelmat.

Myrskyn silmässä ovat olleet pankin työtekijät. Ärräpäitä on ärjytty tiskien takaa ja linjoja myöten. Onneksi on myös ihmisiä, jotka ymmärtävät, ettei sotkun synnyttäjä ollut pankkineiti. Eikä vastasyntyneen nimi ollut Nalle.

Samaan aikaan emokonserni Danske Bankissa on seurattu mylläkkää kauko-ohjauksella turvallisen välimatkan päässä. Rintamavastuu jätettiin suosiolla suomalaisille. Mikäpäs siinä, mehän olemme kriisinhallinnan luvattu maa...

Viimein viime perjantaina konsernijohtaja Peter Staarupilla välähti. Hän pyysi anteeksi suomalaisilta tytärpankin asiakkailta.

- Olen todella yllättynyt ja pettynyt, että näin kävi. Olen syvästi pahoillani ja esitän konsernijohtajana nöyrän anteeksipyyntöni Sampo Pankin asiakkaille, hän viestitti.

Toivottavasti Staarup älyää huolehtia myös tyttärensä työntekijöiden jälkihoidosta. Aika moni sampolainen on nimittäin kuitti. Ylityökorvauksilla ei mielenterveyttä ja uupumusta hoideta.

JOUKKOPAKO herättää kysymyksen: Miten hypermodernina tietotekniikan aikana Danske Bankin ja sen tyttären Sammon tapaiset ongelmat ovat mahdollisia?

Siihen ei heti heru vastausta. Toivottavasti edes tuonnempana.

Sammon kilpailijoiden toimenpiteitä on sen sijaan paljon helpompi arvioida. Ei tarvitse kuin avata päivän lehti. Maksetut lehti-ilmoitukset kertovat pelin hengen.

Nordea kysyy: "Oletko tyytyväinen pankkiisi?"

Handelsbanken houkuttelee: "Tule hyvälle mielelle. Tule meille!"

Osuuspankki opastaa: "Jos joku ymmärtää suomalaista, niin eiköhän se ole toinen suomalainen."

Aika pahoja, mutta silti hyvän maun rajoissa. Millainen mainossota Suomessa nähdäänkään, kun Danske Bank saa masiinansa kuntoon?

KALLIIKSI TULEE Sammolle tämä savotta. It-rytäkkä on koskettanut niin asiakkaita, pankin duunareita kuin konsernin korkeinta johtoa.

Asiakkaiden menetyksiksi voidaan laskea palaneet pinnat. Sampo ja viime kädessä Danske Bank ovat hävinneet riihikuivaa rahaa. Pahempi miinus on kuitenkin rötvääntynyt maine. Rahaahan tehdään kolmivuorotyössä. Sitä tulee ja menee. Epäluotettava ilme on pahempi juttu.

Kun ex-ulkoministerimme Ilkka Kanerva (kok.) suhmuroi virtuaalisesti tanssitaiteilija Johanna Tukiaisen kanssa, niin puhelinoperaattorit tekivät ison tilin: tekstiviestejä sikisi kuin sieniä kosteana syksynä.

Ystäväpiiristä sinkoilee nyt Sampo-tekstareita. Ero Ike-vitseihin on, ettei niissä puhuta puutarhan hoidosta.

Sammon viestintää ei käy kateeksi. Sitä mäiskitään kuin vierasta possua.

Tuttu äkäpussi ärisi viime viikolla, että syytä onkin.

Ehkä. Ehkä ei. Kansa vaatii tässäkin lajissa verta kehään. Rahvas ampuu puskasta, sillä se ei tajua ongelmien laajuutta.

VPK ei voi suurpaloa yksin sammuttaa. Ei tässäkään tapauksessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Ristiriitaisuudet riivaavat henkilöautoilla ajavia

Pythagoraan lause pysyy

Puhtaus on puoli ruokaa?

Kaupunkien kasvuun liittyy epävarmuuksia

KuPS teki Kuopiosta taas jalkapallokaupungin

Väki vähenee, pidot paranee

Lisää lääkäreitä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.