Jousitus on parantunut

Jokaisen maakunnan - myös Pohjois-Savon - elinkeinorattailta on tarkkaan seurattava tien kulkua ja näkymiä sopivin väliajoin.

Pohdinnan paikkoja syntyy, kun saavumme risteyksiin tai kun tien kulku hankaloituu. On mietittävä, kuinka edetä ja mihin suuntaan, tai valittava ehkä uusia kärryteitä. Mäkien huipulta on syytä tarkkailla maisemia ja valita suuntia. Ohjastajan on hyvä seurata ja ennakoida tien kulkua, jotta emme tipu kyydistä töyssyissä.

Vajaa vuosi sitten tarkastelin suhdanteen vaikutuksia reaalitalouteen. Tuolloin ensimmäiset yritykset maakunnassa antoivat lomautusvaroituksia. Nuo myllynkivet jauhavat yhä edelleen.

Tulevan syksyn iso kysymys onkin, kuinka reaalitalouden muutokset heijastuvat arjen tasolla kansalaisten ja perheiden tulotasoon. Kunnat ja valtio varautuvat toimeentulotuen kasvuun syksyllä. Rospuutto ei siis vielä hellitä.

Kun pyörät välillä takertuvat, on oltava tarkkana. Isommat kivet on väistettävä. Myönteisiäkin merkkejä on toki jo - yhtenä niistä Juankoski, jossa sellupannut on luvattu jälleen käynnistää.

Menneinä aikoina aluetaloutemme kärryjä vedettiin jyrkkiä mäkiä ylös ja alas. Kyyti oli hurjaa, oli kuin vuoristoradoilla olisi ajanut. Nousukauden huipulle oli tuskin päästy, kun hulahdimme vauhdilla suhdanteiden jyrkkää alamäkeä takaisin laman pohjille. Huipun näkymistä ei nautittu.

Nyt elinkeinorattaiden kyydissä on onneksi rauhallisempi tuntu, eikä meno ole niin tempovaa.

Paremmat rattaat Näyttää siltä, että tämä talousahdinko kohtelee Pohjois- Savoa muita helläkätisemmin.

Pyörästöä on enemmän. Meillä on kasvanut enemmän vahvaa vientivetoista liiketoimintaa. Myös palvelut ja kaupan rakenne näyttäisivät vahvistuvan ja monipuolistuvan. Innovatiivisten liiketoimintojen kirjo laajentaa ansaintavaihtoehtoja. Emme kulje enää vain sen yhden - metsäteollisuuden - menestyksen ehdoilla. Kulku on töyssyissä entiseen verrattuna tasaisempaa.

Geenipohjaiset lääkkeiden, kaivoskoneiden ja ambulanssien tuottaminen elävät jokainen omaa elämäänsä. Yhden pyörän kolkatessa toinen saattaa olla vielä kunnossa. Vahva perinteinen energia on vielä mukana Varkaudessa ja sekin elää omaa suhdannekiertoaan.

Emme siis kulje enää yhden renkaan varassa. Meidän ei kannata unohtaa myöskään laajaa alkutuotantoamme, joka antaa rattaillemme vahvan alustan.

Palvelusektorille ja liikenteeseen kohdistuneilla investoinneilla voidaan lisäksi helpottaa rospuuton murjomaa tietämme. Lomauttaneet yhtiötkään eivät ole jääneet toimettomiksi, vaan monet ovat panostaneet tuleviin asiakkaisiinsa. Panostus tutkimukseen ja tuotekehitykseen on meillä monen yhtiön ratkaisu, jolla varaudutaan nousukauteen. Näillä on parannettu elinkeinorattaiden jousitusta.

Kun rattaat ovat nyt paremmassa kunnossa ja tiestöäkin korjaillaan, kyyti on aiempaa sujuvampaa.

Kahdella hevosella Yksin emme aina pärjää, joten tarvitsemme vetoapua. Tässä olemme saaneet apua naapurilta.

Vahvaksi noussut yhteistyö Pohjois-Karjalan maakunnan suuntaan monipuolistuu ja näyttää selvästi laajentuvan. Päänavaajina toimineet Itä-Suomen yliopisto ja molempien maakuntien ammattikorkeakoulut ovat avanneet rohkeasti portteja auki myös muiden kulkijoiden tulla perässä.

Savo-Karjalan yhteistyöllä näyttäisi olevan yhä suurempi strateginen merkitys molemmille maakunnille. Äskettäinen Varkauden energiatekniikkakoulutuksen avaus ei olisi onnistunut ilman Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun antamaa tukea Savonian pyrkimyksille.

Kuopion lääkekeskuksen ja lääketieteen vahvistuminen heijastuvat ennen pitkää myös Joensuuhun.

Kaivannais- ja kiviteollisuuden merkitys on keskeinen molemmille maakunnille. Osaamista on molemmin puolin, ja investoinnit tulevat tarvitsemaan työvoimaa jalostusprosesseihin.

Myös Itä-Suomen matkailun kehittämisessä on Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon matkailukeskittymillä yhtenevät lähtökohdat. Esimerkiksi Tahkolle ehdotettu pistoraide ei olisi taloudellisesti mahdollinen ilman Savo-Karjalan rautatien läheisyyttä heti Nilsiän kupeessa.

Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala voivat kahden vetämänä lastata yhdessä kyytiinsä enemmän.

Kunnolla ohjastaen Kaikessa toiminnassa hyvä tahtokaan ei aina välttämättä riitä, jos ohjastajan taidot ontuvat. Rattaat pomppivat kivillä ja saattavat jopa rikkoutua, jos ohjastaja ei osaa ennakoida vaaran paikkoja.

Tässä kuvattu maakunnat ylittävä yhteistyö on jatkossa entistä haasteellisempaa niin maakuntien poliittisille päättäjille kuin myös virkamiesjohdolle. Mutta onnistumme hyvällä ohjastuksella.

Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon yhteistyön perustaksi on nyt valettu yhteisen luottamuksen kivijalka. Luottamuksen varaan pohjautuva johtajuus luo parhaat edellytyksen menestykseen.

Jos rattaat kovin poukkoilevat, on ohjastukseen puututtava rohkeasti, jotta rattaat eivät kaatuisi. Kuopion kaupunginhallituskin oikaisi äskettäin ohjastajaansa, jotta kaikki pysyisivät kyydissä.

Hyvä on rattailla istua, kun ohjastaja osaa työnsä. Silloin voi nauttia matkasta.

Kirjoittaja on kuopiolainen liikkeenjohdon konsultti ja hallitusammattilainen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

EU-armeijaa pidetään hähmäisenä federalistien unelmana – Sotilaallinen yhteistyö on kuin tilkkutäkin ompelemista

Koulureppujen tarina

Tuomio puhdistaa ilmaa Puolustusvoimissa

Sateenkaariväen sanomaa ei voi enää vaientaa

Keski-ikäänliukuja

Isoja riskejä Iranin jaUSA:n uhittelussa

Kuopion seutu avautuu ruokamatkailulle

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.