Juna jäi tulematta

Huutokosken asemalla on eri huolet kuin Mikkelissä, jossa "juna mänj justiisa". Uutisten mukaan Huutokosken radan ongelma on se, että junat ovat jääneet tulematta. Tänä vuonna sanotaan vasta vain kahdeksan tavarajunan käyttäneen hyödykseen Huutokosken-Savonlinnan rataa, joka uudelleen kunnostettuna otettiin käyttöön juhlavin menoin viime syyskuussa.

Henkilöliikenne tällä keskisavolaisella poikittaisradalla oli loppunut jo vuonna 1988. Samoin olisi käynyt myös tavaraliikenteelle, ellei valtiovaltiovalta olisi ryhtynyt toimiin vuonna 2007 ja osoittanut budjetissa 42 miljoonaa euroa perusparannukseen.

Kunnostus tehtiin siinä hyvässä uskossa, että tavarakuljetusten kallistuessa ne siirtyvät yhä enemmän maanteiltä rautateille. Vielä viime syksyn vihkiäisjuhlallisuuksissa todisti esimerkiksi metsäjätti Stora Enson kuljetustoiminnasta vastaava logistiikkajohtaja Ilkka Härmälä, miten Huutokosken rata on "ehdottoman tarpeellinen".

Valtiovallalla ei ole rahaa kylvettäväksi turhanpäiväisiin hankkeisiin näinä aikoina, joten 42 miljoonan euron ratainvestoinnista pitäisi saada tietenkin täysi hyöty niin yrityksille ja yhteiskunnalle.

Metsäteollisuuden lama on väistämättä vähentänyt Huutokosken radan käyttöä, ja jos Stora Enson Varkauden tehtaat loppuvat, tarve pienenee edelleen. Mutta vika ei ole ilmeisesti vain metsäteollisuudessa. VR itsekin näyttää syrjineen tietoisesti uusittua rataa sillä perusteella, että sitä ei ole sähköistetty. Sähkövetureitten vaihtaminen välillä dieselvetureihin on yhtiön mielestä työlästä, joten kannattaa kuljettaa rahtia mieluummin mutkan kautta sähköllä kuin suoraan dieselillä.

Kaikkien etu vaatii, että Huutokosken radalle saadaan liikennettä. Kun yritykset, maakunnat ja valtiovalta ovat yhdessä kunnostusta ajaneet, niin yhdessä niiden täytyy myös vastata huudostaan - saati kun ollaan vielä Huutokoskella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Elävä kaupunki on epäselvä

Vanhemmuuden taikaa

Karjalan myyntiin olisi ollut paha tarttua

Vesilaitoksia pitää kannustaa korjauksiin

Läheltä ja vieläpä maukasta

Zelenskyn voitto avaa uusia näköaloja

On aika puhua kasvien geenieditoinnista

Euroopan unioni ei ole jäsenvaltioilleen tavaratalo

Olemme tähtipölyä, lensimme Kuuhun

Mätäkuun juttuja

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.