Kaksi kompromissia, ei yhtään esitystä

Yleisradion toimitusjohtaja Mikael Jungner haukkui kuluneella viikolla johtamansa yhtiön omistajan. Jungnerin mielestä Yleisradion asiat on onnistuttu ajamaan sekaisin tavalla, joka kertoo huonosta omistajapolitiikasta.

Yleensä minkään yhtiön toimiva johto ei ryhdy arvostelemaan yrityksen omistajaa. Jungnerin ei kuitenkaan tarvitse pelätä potkuja, koska hänen pestinsä päättymisestä puolentoista kuukauden kuluttua on jo päätetty. Sitä paitsi Jungner on täysin oikeassa.

Viestintäministeri Suvi Lindén (kok.) on tekemässä poliittista historiaa. Huolimatta kaikista eduskuntapuolueista koostuneen työryhmän yksimielisestä mietinnöstä, hän ei ole saanut aikaan lakiesitystä Yleisradion hallinnon ja talouden uudistamisesta. Lindén ilmoitti, että hän lykkää uudistuksen seuraavalle vaalikaudelle ja todennäköisesti pois omista käsistään.

Yle-lakia valmisteltiin aikanaan kansanedustaja Mika Lintilän (kesk.) johtamassa työryhmässä. Se esitti yksimielisesti, että Yleisradion toiminta rahoitettaisiin jatkossa kaikilta kotitalouksilta kerättävällä veroluontoisella Yle-maksulla. Vain muutama päivä sitten Lindén lehtihaastattelussa kaavaili maksun suuruudeksi 190-195 euroa.

Jokin aika sitten hallituspuolueet vielä piirsivät oman puumerkkinsä asiaan. Ne pääsivät yksimielisyyteen, että Yleisradion julkisen palvelun tehtävän toteutumista valvomaan perustetaan ulkopuolisista asiantuntijoista koostuva elin. Tätä ovat halunneet yksityisellä rahoituksella toimivat tiedotusvälineet, jotka ovat arvostelleet Yleisradiota rönsyilystä perustehtävänsä ulkopuolelle.

Yle-laista on siis saavutettu kaksi poliittista sopimusta. Siitä huolimatta lakiesitys jäi Lindéniltä antamatta. Se kertoo heikosta poliittisesta johtajuudesta. Päätös uudistuksen lykkäämisestä toki tehtiin kokoomuksen ministeriryhmässä. Onko päätöksen takana jotain, mitä ei ole kerrottu julki?

Totta on, että sosiaalidemokraatit vastustivat julkisen palvelun valvontaelimen perustamista. Yleisradio on eduskunnan alainen laitos, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki Yleisradiota koskevat päätökset pitäisi tehdä yksimielisesti.

Vai oliko kyse siitä, että kokoomus ei lopulta uskaltanut poiketa Lintilän työryhmän yksimielisestä esityksestä, jotta ei vaarannettaisi Taxellin perustuslakikomitean enemmistön tekemien esitysten etenemistä? SDP ei ole sitoutunut esityksiin, vaikka sen edustajat ne komiteassa allekirjoittivatkin.

Yle-lain lykkääminen seuraavalle vaalikaudelle on vahinko. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vaalien jälkeisissä hallitusneuvotteluissa kaikki aloitetaan alusta. On mahdollista, että tarpeellinen remontti viivästyy vuosia.

Nyt jatketaan entisellä tavalla, joka ei tyydytä ketään.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Media nopea, politiikka hidas

Enemmän lihaa ja perunaa

Jäävuoresta jää pinnan alle aikaisempaa vähemmän

Joukkoliikenteen kohtaloa on syytä pohtia laajasti

Hädässä halkio tutaan

Maailma on umpisolmussa

Hallituksen suurin urakka voi niukin naukin toteutua

Väestön keskittyminen ei ole luonnonlaki

Kilpailuttamisissa hinta ei voi olla ainoa valintaperuste

Lypsykoneessa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.