Kaksiteräinen miekka

Pohjois-Savon liiton puheenjohtaja Markku Rossi ja ensimmäinen varapuheenjohtaja Pekka Leskinen pohtivat vastikään kysymystä, tulisiko maakuntahallituksen pohjustaa keskustelua kuntauudistuksesta Pohjois-Savossa.

Kuntauudistuksesta käytiin noin kuukausi sitten perinpohjaisempi keskustelu maakuntaliittojen puheenjohtajien ja maakuntajohtajien yhteiskokouksessa. Kokouksessa asetettiin myös työryhmä valmistelemaan pikaisesti maakuntaliittojen puheenjohtajien ja Kuntaliiton johdon yhteistä esitystä maan hallitukselle siitä, kuinka kuntauudistuksessa tulisi edetä ja esimerkiksi kuulla niin kuntia kuin maakuntaliittoja.

Työryhmään tulivat kokeneet maakuntapoliitikot ja kansanedustajat Johannes Koskinen (sd.) puheenjohtajaksi ja jäseniksi Ilkka Kanerva (kok.), Osmo Soininvaara(vihreät), Hannes Manninen (kesk.) sekä maakuntahallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja Matti Pöppönen (vas.) Keski-Suomen liitosta.

Kuntaliittoa edustaa varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen sekä maakuntajohtajia Asko Peltola Etelä-Pohjanmaalta. Ryhmään pyydetään lisäksi perussuomalaisten edustaja.

Kuntauudistuksesta ja kuntaliitoksista päättävät kunnissa ja kuntien kesken vaaleilla valitut luottamushenkilöt. Se asia tuli erityisen selväksi maakuntahallitusten ja maakuntavaltuustojen puheenjohtajien mielipiteissä.

Asia ei kuulu kaupungin-, ja kunnanjohtajille eikä maakuntajohtajille. Heidän ei toivota heiluvan "eturiuhoilla" julkisuuteen kuntakarttoja esitellen. Liian intoilun julkisuudessa nähtiin jopa jo pilanneen yhteistyöprosesseja joissakin maakunnissa. Päättäjät tekevät juuri niin hyviä päätöksiä, kuin kunakin aikana pystyvät ja näkevät tarpeellisiksi.

Yksikään läsnä ollut virkamies ei noussut väittämään vastaan. Asia tuli selväksi, ja mahdollisesti jo tehdyt sormiharjoitukset kuntakartoilla pysyivät visusti kokouksessa salkuissa.

Taustatyötä tehdään Se myönnetään, että hyvää päätöstä edeltää aina hyvä valmistelu ja päätöksentekijöiden avustaminen, kun apua pyydetään.

Maakuntaliitoilla nähtiin olevan merkittävä rooli tuottaa tietoa, tarjota vaihtoehtoja eli toisin sanoen: avustaa kunta- ja maakuntapäättäjiä ratkaisuissaan, mutta ei menevän "kärrien etupuolelle" ratkaisuineen.

Kunta-, ja maakuntapäättäjien työtä on Pohjois-Savossa haluttu tukea ja tuetaan jatkossakin. Taustatyötä tehdään useassa työryhmässä, kuten kuntatalous-, perusopetus-, ja sosiaali-, terveyspalveluiden työryhmissä. Ne ovat tuottaneet ja tuottavat asiantuntijavoimin juuri niitä kustannusvertailu-, palvelujen vaikuttavuus-, tehokkuus-, ym. arviointeja, joiden tuntemista alati jatkuvat kuntauudistukset vaativat päättäjiltä.

Eräät vaihtoehdot ovat nostaneet pintaan vanhan viisaan tavan toimia, että on "parempi pata puottaa kuin näpit polttaa!" Jää siis nähtäväksi, onko siis tunnettu fakta- tai kuntaliitosallergiaa, kuten maakuntaliiton hallituksen puheenjohtajat aprikoivat vastikään kannanotoissaan.

Muistettava on myös tosiasia, että kunnan ja kuntayhtymän johtajalla esittelijänä on kädessään aina kaksiteräinen miekka.

Terän puolet ovat esittelyoikeus ja -velvollisuus. Esittelijä tekee yhden päätösehdotuksen, joka ei aina voi miellyttää kaikkia päättäjiä. Vastikään tekemäni esitys maakuntahallitukselle lausunnoksi eräästä valtionhallinnon uudistushankkeesta kirvoitti kokeneelta kansallisen sarjan päättäjältä tiukan palautteen. Olin esitellyt hänen mielestään väärin, jopa vaarallisesti - tarkoittaen kapean virkahepan selässä pysymistä.

Kuntia kuultava Valtiovarainministeriön ylijohtaja Päivi Laajala pyysi syyskuun lopulla maakuntajohtajia selvittämään kuntauudistukseen liittyen maakuntansa erityispiirteitä, sen reuna-alueiden ja työssäkäyntialueisiin kuulumattomien alueiden suuntautumista sekä kuinka kuntauudistusta koskevien kuntien kuuleminen voitaisiin tammi-maaliskuussa 2012 toteuttaa kussakin maakunnassa.

Olen jo vastannut kyselyyn. Korostan, että kunnat eivät saa olla julkishallinnon toisesta toimijastan, valtionhallinnosta, katsottuna vain uudistusten kohteita.

Valtiovallan on mahdollisuus toimia niin halutessaan oman keskus- ja aluehallintonsa uudistuksissa. Kunnat ja kuntapäättäjät sen sijaan ovat palvelu-, ja kuntarakenneuudistusten tekijöitä, keskeisiä toimijoita ja palvelujen turvaajia kuntalaisille. Kuntalaisia lähellä olevista, jokaista koskettavista muutoksista on päätettävä - myös valtiota sitovan läheisyysperiaatteen mukaan - kuntien valtuustoissa vapaaehtoisuuden pohjalta.

Aina hallituskausittain päälle puskeva ajallinen kiire ei saisi ohittaa kyseisiä periaatteita ja tuhota motivaatiota kunnissa. Muutokset, kehittämistyö ja uudistuminen ovat välttämättömiä, jotta turvataan valtion ja kunnallishallinnon pitkäjänteinen toiminta-, ja talouskestävyys.

Esitän mielipiteenäni myös, että Pohjois-Savossa jokaista kuntaa, sen päättäjien niin halutessa, on kuultava. Kuuleminen voitaisiin aloittaa yhteisellä kuntien ja maakuntaliiton päättäjien kuulemisella Pohjois-Savossa 2012 tammi-maaliskuussa.

Kirjoittaja on Pohjois-Savon maakuntajohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

EU-armeijaa pidetään hähmäisenä federalistien unelmana – Sotilaallinen yhteistyö on kuin tilkkutäkin ompelemista

Koulureppujen tarina

Tuomio puhdistaa ilmaa Puolustusvoimissa

Sateenkaariväen sanomaa ei voi enää vaientaa

Keski-ikäänliukuja

Isoja riskejä Iranin jaUSA:n uhittelussa

Kuopion seutu avautuu ruokamatkailulle

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.