Kaksoisrooli saattaa olla suurin ongelma

Iltalehti (16.9.) on laskenut miten ahkerasti Mari Kiviniemen hallituksen ministerit ovat osallistuneet kotikuntansa kunnan- tai kaupunginvaltuustojen kokouksiin. Hallituksen 20 ministeristä peräti 17 oli ehdokkaana syksyn 2008 kuntavaaleissa. Niin kuin odottaa sopi, kaikki myös valittiin.

Laiskimmin valtuustojen kokouksiin ovat osallistuneet kokoomusministerit Jyrki Katainen ja Anne Holmlund. Katainen on Siilinjärven, Holmlund Ulvilan valtuuston jäsen.

Siilinjärven kunnanvaltuusto on menossa olevalla vaalikaudella kokoontunut 13 kertaa ja Katainen on ollut paikalla neljä kertaa. Holmlund taas on osallistunut viiteen Ulvilan valtuuston kaikkiaan 16 kokouksesta. Kummankin poissaoloprosentit nousevat yli 70:n.

Osa ministereistä on osallistunut valtuustojensa kokouksiin kohtalaisen säntillisesti. Esimerkiksi peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) sekä kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin (r.) ovat olleet paikalla omien valtuustojensa kokouksissa 70-prosenttisesti.

Valtuustojen työlle ei luonnollisesti ole minkäänlaista haittaa siitä, että ministerit eivät kokouksiin ehdi. Päätökset tehdään ja asiat hoituvat varamiestenkin avulla.

Ongelma on enemmän moraalinen: miksi ministerit asettuvat ehdolle, vaikka he itsekin tietävät, että mahdollisuudet osallistua kokouksiin eivät ole hyvät? Esimerkiksi valtiovarainministerin pesti vaatii nykyisin niin paljon matkustelua ulkomailla, että ehtiminen 400 kilometrin päässä olevan kotikunnan valtuuston kokouksiin ei ole aivan helppo tehtävä.

Jokainen tietysti ymmärtää, että ministerit ovatkin ehdokkaina kuntavaaleissa lähinnä kartuttaakseen puolueensa äänisaalista.

Periaatteellisempi ehkä suurempi ongelma on kuitenkin kaksoisrooli, joka syntyy, kun ministeri on kunnanvaltuuston jäsen. Asiasta on keskusteltu Suomessa hyvin vähän ja siihen ovat kiinnittäneet huomiota vain eräät tutkijat.

Usein esimerkiksi unohtuu, että monien ministeriöiden tehtävänä on valvoa kuntien toimintaa. Vallanjaon näkökulmasta on ongelmallinen tilanne, että ministerin johtama ministeriö valvoo päätöksiä, joita ministeri itse on ollut kunnanvaltuustossa tekemässä.

Ministereiden muihinkaan kaksoisrooleihin ei Suomessa, päinvastoin kuin joissakin muissa Euroopan maissa, ole kiinnitetty juuri minkäänlaista huomiota. Ilman minkäänlaista pohdintaa on esimerkiksi hyväksytty se, että ministeri on toiminut maakunnallisesta edunvalvonnasta vastaavan kuntayhtymän johtotehtävissä. Ministeri on siis tiristänyt omalle maakunnalleen etuja hallitukselta, jossa hän on itse mukana.

Olisi toivottavaa, että kaksoisroolit otettaisiin tarkempaan tarkasteluun samassa yhteydessä, kun ministereiden jääviyskysymyksiin kiinnitetään aikaisempaa suurempaa huomiota.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Ristiriitaisuudet riivaavat henkilöautoilla ajavia

Pythagoraan lause pysyy

Puhtaus on puoli ruokaa?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.