Kalliit tukipalvelut

Suomen talouden ahdinko selittyy pääosin kauppataseen alijäämällä. Viennin vähentyminen heijastuu suoraan hyvinvointipalveluidemme rahoitukseen. Verotulot kertyvät työstä, kulutuksesta ja yritysten voitoista. Ilman kulutusta yritykset eivät voi tehdä tulosta, eivätkä näin ollen tarjota myöskään työtä.

Suomi tarvitsee noidankehästä selvitäkseen kilpailukykyisiä vientituotteita, jotka eivät synny ilman määrätietoista tuotekehitystä ja riskirahoitusta.

Taloudellisesti vaikeina aikoina julkiset palvelut ovat ymmärrettävästi kovan paineen alla.

Valtio on sysännyt kunnille lakisääteisiä lisävelvoitteita, mutta jättänyt usein osoittamatta näihin rahoitusta. Normitalkoot on jäämässä suutariksi. Väestömme huoltosuhde heikkenee ja ikääntymisen myötä sairastavuus on kasvussa.

Aika huutaa rakenteellisia uudistuksia, jotka on vietävä maaliin saakka. Pelkään, että me ollaan hävitty tää sote. Tärkeitä ratkaisuja on pyöritelty aivan liian pitkään. Maamme hallitus on muuttunut toimitusministeriöksi, joka odottaa jo kevään eduskuntavaaleja.

Julkista taloutta on pyritty oikaisemaan yksityisen keinoin. Näistä vaikuttavimpana tietysti palveluiden ja hankintojen kilpailutus, jonka saralla on vielä parannettavaa. Kilpailutuspalveluita tarjoava IS-Hankinta on tehnyt kuitenkin hyvää työtä ja kehittänyt jatkuvasti omaa toimintaansa.

Ostopalvelujen osuus on kasvanut useassa kunnassa huomattavasti. Samalla julkiset ydinpalvelut ovat vaarantuneet. Pienentyneillä resursseilla joudutaan silti vahtimaan yksityisten palvelutuottajien laatua. Vastuuta kunta ei voi yksityistää.

Laadunvalvonnalle onkin laskettava hinta ja huomioitava tämä kilpailutuksen yhteydessä.

Ostopalvelujen ohella myöskin tukipalvelujen osuus on ollut kasvussa.

Valitettavasti kunnalliset palveluyksiköt eivät useinkaan voi kilpailuttaa omia tukipalvelujaan, eli toimitiloja, atk-palveluita, kiinteistönhuoltoa tai ateriapalveluita. In-house -periaate potkaisee korkeiden hintojen kautta kipeästi omaan nilkkaan.

Tukipalvelut ovatkin alkaneet horjuttaa ydinpalvelujen rahoitusta ja työmoraalia.

Keskushallinnon tasaiseksi tarkoittamat tehostusvelvoitteet kohdistuvat kipeimmin juuri ydintoimintoihin.

Palveluyksiköt höyläävät ensin oman säästövelvoitteensa kasaan ja tämän jälkeen joutuvat sopeutumaan vielä tukipalvelujenkin hinnankorotuspaineisiin.

Tukipalveluhintojen vuotuinen kasvutahti on ollut viime aikoina Kuopiossakin kestämätöntä.

Näin ei voida jatkaa.

Asiaan on puututtava nopeasti ja löydettävä keinot tilanteen korjaamiseksi.

Kirjoittaja on Kuopion kaupunginhallituksen ja -valtuuston jäsen (vihr.).

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kaikki ympäristökäyttäytymisen lajit

Kansa kuului Talvivaarassa

Penkkiurheilijan onnenpäivät alkavat

Talouden suhdanne ei ehkä kääntynytkään vielä

Vanhankissanpäivät

Pahat, rumat ja päästöttömät

Soten kaatuminen närästäisi Pohjois-Savossa

EU:n on muodostettava oma ääni maailmanpolitiikassa

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.