Kansa janoaa kattavaa tietoa uutuudesta

Suomessa yleisimmin käytetyn 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuus kasvaa ensi vuoden alussa. Bio-osuuden kasvattaminen vähentää hiilidioksidipäästöjä ja edistää ilmastonmuutoksen torjuntaa. Polttoainemuutos aiheuttaa monille autoilijoille päänvaivaa, sillä vain reilut 70 prosenttia bensiinikäyttöisistä henkilöautoista voi käyttää markkinoille tulevaa uutta E10-bensiiniä. Siinä on nimensä mukaisesti enintään kymmenen tilavuusprosenttia etanolia, kun sitä nykyisin on enintään viisi prosenttia.

Vuodenvaihteen jälkeen, ellei erityistä siirtymäaikaa tule, polttoainepumpuilla saa vain E10- ja 98-oktaanista bensaa sekä dieseliä. Nykyinen 95-oktaaninen on ollut selkeästi edullisempaa kuin 98-oktaaninen. Suomessa myydystä bensiinistä reilut 90 prosenttia on 95-oktaanista. Nyt autoilijat pohtivat, mihin E10-polttonosteen hinta asettuu.

Voisi kuvitella, ettei hintataso eroa jyrkästi 95-oktaanisesta. Kuluttajahinnoissa verotus on erittäin merkittävä tekijä. Valtio on perinteisesti lypsänyt autoilijoita, eikä se muuta tapojaan. Polttoaineverotuksessa verotuksen rakenne on oleellista. Verotus muuttuu ympäristöohjaavaan suuntaan. Näin on jo tehty autoverotuksessa. Suunta on hyvä.

Hinnanmuodostuksessa on muistettava öljyn maailmanmarkkinat. Öljytynnyrin hinta on seuraillut paljon globaalin talouden liikkeitä: kun maailmalla menee huonosti, hinta on alhainen. Kun talous kukoistaa, öljystä otetaan korkeampi hinta, kun kulutuskin on suuri. Yksi vaikuttava tekijä öljyn hinnassa on Yhdysvaltain talous. Maa ei ole noussut jaloilleen globaalin finanssikriisin jäljiltä, ja tämä tuntuu myös polttoaineiden hinnoissa.

Polttoaineiden kuluttajahintoihin vaikuttavat lukuisat tekijät. Biokomponenttien osalta vaikutusta on myös sillä, että niiden tuotantokustannukset määräytyvät eri perustein kuin perinteisten bensiinikomponenttien. Kun etanoli on edullinen biopolttoainevaihtoehto, liikenteen biopolttoainevelvoite voidaan täyttää kustannustehokkaasti E10-bensiinillä.

Lukuisat autoilijat miettivät, soveltuuko uusi E10-bensiini omaan ajokkiin. Asiantuntijat neuvovat epätietoisia ottamaan yhteyttä maahantuojiin. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa valtuutettuja merkkihuoltoliikkeitä.

Entistä useampi joutuu tankkaamaan ysikasia. Tämä taas voi johtaa autokannan odotettua nopeampaan uusiutumiseen. Se ei ole huono asia. Uudemmat autot ovat ympäristöystävällisempiä. Samalla heikkokuntoinen autokanta vähenee ja liikenneturvallisuus lisääntyy.

Pelkästään autoilijat eivät ole epätietoisia tulevan polttoaineuudistuksen edessä. Moottoripyöräilijät ja -kelkkailijat etsivät myös ajantasaista tietoa. Kysymyksiä sataa aina ruohonleikkuukoneen käyttäjiltä asti. Ihmiset janoavat nyt tietoa.

Öljy- ja autoalan sekä valtiovallan on annettava kansalaisille kattava informaatio, mitä vuodenvaihteen jälkeen tapahtuu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Meillä on rautamamma, joka ei ehkä välitäkään lastensa kärsimyksestä

Hirviä kannattaa metsästää aina kun mahdollista

Lapset ja nuoret voivat pääsääntöisesti hyvin

Metsänomistajan pitää voida luottaa

Tyrkytystä ja tilausansoja

Laivuekaupassa työpaikat ovat lopulta sivuseikkoja

Suojeluvelvoite pitäisi määritellä tarkemmin

Budjettiriihen jälkeen

Kun mikään ei riitä

Googlella on hyviä syitä investoida Suomeen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.