Karille jo maissa

Olemme vaimon kanssa parasta aikaa kolmen viikon lapsenhoito-, remontti- ja muuttokomennuksella kehäteiden välissä.

Kokemuksesta tiedämme tuon kaiken olevan kohtuullisen rankkaa työtä. Niinpä jo kotona ollessa varauduimme siihen, että piipahdamme viikonloppuna Tallinnassa "lepäämässä". Varasimme netin kautta matkapaketin niin kuin monta kertaa aiemminkin.

Pari päivää ennen matkaa sain myöhään illalla Tallinnasta puhelinsoiton. Siinä matkanjärjestäjän virkailija ilmoitti ykskantaan, että matkamme maksaa tosiasiassa noin 20 prosenttia enemmän kuin verkkovaraus ilmoitti, ja minkä hinnan olimme maksaneet.

Hinnan muutos johtui siitä, että heidän varausjärjestelmänsä ei ole toiminut heidän "ajattelemallaan" tavalla. Tämän vuoksi olimme saaneet matkamme liian halvalla.

Virkailija tarjoutui hoitamaan maksun puolestamme. Eikä tämä vaatisi meidän puolelta kuin sen, että suostuisimme vain ilmoittamaan hänelle luottokorttimme numeron. Liekö ehdotettu menettely heiltä aiemmin onnistunut muun heimoisilta, koska he rohkaistuivat tarjoamaan sitä niin auliisti myös savolaiselle.

Seuraavana aamuna marssin yhtiön Helsingin matkatoimistoon verenpaineet koholla, mutta näennäisen coolina.

Selitettyäni asian matkatoimistovirkailijalle hän totesi virheen olevan yksinomaan yhtiön, ja että matkamme toteutuu suunnitellulla tavalla.

Ehdin vetää jo henkeä sisään, mutta en puhaltaa ulos, kun virkailija sanoikin kysyvänsä vielä esimiehensä mielipidettä. Tiedustelu kesti tovin. Minut pyydettiin nyt kuultavaksi yläkertaan.

Mikäpä siinä. Siellä tämä esimies oli koekäyttämässä varausjärjestelmää. Hän totesi itsekin siinä olevan jotain vialla.

Asian luulisi olleen sillä selvä. Vielä mitä. Hän olisi armollisesti antanut 15 euron hyvityksen siitä korotetusta hinnasta. Kysyinkin, että onko heillä tavanomaista panna asiakas maksamaan heidän järjestelmiensä vioista johtuvat virheet varauksissa. Ei kuulemma ole, mutta...

Yhdessä asiassa olimme tämän esimiehen kanssa samaa mieltä: varatun ja maksetun matkan voin peruuttaa kuluitta ja rahat palautetaan. Nettiostos Tallink Siljalta meni komeasti karille. Suunnitellun matkan teimme. Matkan ostimme perinteisellä menettelyllä suoraan toisen varustajan toimistosta.

Viimeisimmät risteilymatkatilastot kertoivat matkojen vähentyneen viidenneksen edelliseen vuoteen verrattuna. Aiemmilla matkoilla oli tuttu näky "kahisevien" (virolaisten suomalaisista käyttämä nimi) ylikuormatut olutkärryt. Toinen yleinen käyttäytymistapa oli hätäisimpien matkustajien ryhmittyminen noin puoli tuntia ennen maihinnousua laivan ulosmeno-ovelle.

Paluumatkalla en nähnyt yhtään olutkärryä, eikä kenelläkään näyttänyt olevan mitään kiirettä laivasta maihin. Näkyisikö tässä se viidenneksen poistuminen matkoilta?

Tallinnassa on menossa edelleen rakennusbuumi. Siellä rakennetaan uusia ja entistä komeampia hotelleja. Meillä rakennetaan entistä suurempia ja monipuolisempia kauppakeskuksia.

Arvailla vain voi, mistä löytyvät ne matkailijat, jotka täyttävät kaikki Tallinnan hotellit. Tilastothan kertoivat matkojen huomattavasta vähentymisestä. Samoin voi kysyä, mistä löytyvät kaikkien uusien kauppakeskusten ostavat asiakkaat. Kuleksijoitahan niissä on riittänyt tähänkin asti.

Toivoa sopii, että ennen kuin uusien kauppakeskusten houkutus hiipuu, kiinteistöt on saatu myytyä hyvään hintaan ulkomaalaisille pääomasijoittajille.

Kirjoittaja on kuopiolainen eversti evp.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Oikein väärin toimittu

Postin on katsottava koko alaa, ei vain itseään

Talvivaaran sotkussa ei ole saivartelemista

Mieleni versio on vanhentunut

Pientä rajaa

Koulujen haasteita ei ratkota pelkästään resursseilla

Varjobudjeteissa näkyy opposition oikeistolaisuus

Kuinkas täällä voidaan?

Puijon ensilumenladun kausikortin hinta lähentelee jo halpuutusta – "Olisin valmis maksamaan enemmän"

Kiinalla korkea kynnys voimatoimiin Hongkongissa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.