Katoaako painettu lehti?

Painettuja lehtiä luetaan ahkerasti. Kansallisen mediatutkimuksen tekemä tutkimus osoittaa, että suomalaisten lukuinto on kasvanut. Keskiverto kansalainen lukee yli kahta sanomalehteä ja yli seitsemää aikakauslehteä.

Tulos on yllättävä. Jo vuosia on povattu, että netti syrjäyttää printtimedian. Näin ei ole vielä käynyt. Nettimedia kasvaa, eivätkä television katsojaluvut tai radion kuuntelukaan ole romahtaneet. Tästä voi päätellä, että suomalaiset hakevat aiempaa enemmän tietoa ja viihdettä median välityksellä.

USA:ssa tilanne on toisenlainen. Perinteisten sanomalehtien myynti laskee ja nettipalvelut valtaavat alaa. Apple yrittää iPadilla luoda uuden tuotesegmentin kannettavien tietokoneiden ja älypuhelimien väliin. Firma onnistui aikoinaan mullistamaan tietokonemarkkinat Macintoshin graafisella käyttöliittymällä, musiikkimarkkinat

iPodilla ja kännykkämarkkinat saivat uutta virtaa kosketusnäytöllisestä iPhonesta.

iPad ei ole vain pelkkä laite, vaan väline laajan palvelukonseptin hyödyntämiseen. Apple on tehnyt USA:ssa keskeisten mediatalojen kanssa sopimuksia sisällöntuottamisesta ja nettipalveluiden optimoinnista iPadille. Näkyvimpänä on mukana ollut New York Times.

Eurooppalaisten kustantajien kanssa on luvattu sopimusten syntyvän heinäkuuhun mennessä. Kirjakauppiaille on perustettu uusi markkinapaikka iBookstore. Sähköisessä muodossa olevien kirjojen valikoima on jo lähtövaiheessa mittava ja ostaminen on tehty simppeliksi. Lehtien nettiversioiden ja kirjojen lukeminen uudella laitteella näyttää esittelyvideoiden perusteella helpolta ja hauskalta.

Lehtien ja kirjojen lukemisen lisäksi iPadilla voi tehdä kaiken muunkin minkä hyvällä kannettavalla tietokoneella. Kuvien, videoiden, musiikin, internetin, sähköpostin, toimisto-ohjelmin, kalenterin, karttapalveluiden ja pelien käyttö onnistuu.

Erilaiseksi käyttäjäkokemuksen tekee se, että käyttöliittymänä toimii fyysisen näppäimistön ja hiiren sijaan kookas kosketusnäyttö.

Teknisesti iPadissa on oikeastaan vain kolme uutta mielenkiintoista seikkaa: Isokokoinen monikosketusnäyttö, täysin uusi prosessori ja pitkä akkukesto.

Oleellisinta ei kuitenkaan ole taustalla toimiva tekniikka. Käytön helppous, yksinkertainen ja tyylikäs design ja heti saatavilla olevien ohjelmien ja palveluiden massiivinen määrä on vakuuttava. Ohjelmistokehittäjiä on muistettu toimivalla työkalupakilla ja ansaintalogiikkakin on tehty taitavasti, ilmassa on kultaryntäyksen henkeä. Ennen kuin ensimmäistäkään laitetta on myyty on arvosteltavaakin löytynyt. 3G-ominaisuus on hinnoiteltu kalliiksi, vaikka laitteen perusversio onkin yllättävän halpa.

Oudointa on, että käyttöikänsä loppuun tullutta akkua ei voi vaihtaa, ei itse eikä huollossakaan. On hankittava kokonaan uusi laite. Vaihtohinta on tosin vain uuden akun käypä hinta, mutta kuluttaja joutuu itse huolehtimaan datan siirrosta uuteen laitteeseen.

Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, niin nyt alkoi taas yksi murrosvaihe mediamarkkinoilla.

Siirtymä paperilta näyttöruuduille on odottanut sitä puuttuvaa linkkiä ja se taitaa nyt olla käsillä. Jos iPad osoittautuu älypuhelinta ja läppäriä paremmaksi digitaalisen tiedon hallinnassa niin menestys on taattu ja maailma muuttuu taas kerran. Tosin eivät paperilehdet oikeasti mihinkään häviä.

Kirjoittaja on Vaalijalan kuntayhtymän johtava lääkäri Pieksämäeltä.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Hädässä halkio tutaan

Maailma on umpisolmussa

Hallituksen suurin urakka voi niukin naukin toteutua

Väestön keskittyminen ei ole luonnonlaki

Kilpailuttamisissa hinta ei voi olla ainoa valintaperuste

Lypsykoneessa

Rinneturmia ei voi mitenkään kokonaan estää

Voi tikkerperkele

Kristittyjen pitää sopia perheriitansa

Savolainen hulluus luo elämää

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.