Kela-taksien ongelmiin on puututtava nopeasti

Kuuden savolaisen kunnan johtajat ja kehitysyhtiö SavoGrow Oy:n toimitusjohtaja katsovat mielipidekirjoituksessaan, että Kela-taksien toimitusvarmuus horjuu yhä pahasti, vaikka taksiuudistus on ollut voimassa puolitoista kuukautta. Moni asukas on ottanut yhteyttä kuntiin ja kertonut, miten Kela-kyytiä ei saa, jonotusajat tilausnumeroon ovat hirveän pitkiä, tilattu kyyti ei tule, taksi ei saata asiakasta, eikä paluukyydistä ole tietoa (Savon Sanomat 15.8.).

Huolestuneet virkamiehet arvioivat syyksi Kela-kyytien huonoon hoitoon muun muassa sen, että kilpailutuksen voittanut välityskeskus ei ole saanut tehtyä sopimusta tarpeeksi monen autoilijan kanssa. Niinpä Kela-taksit ajavat hämmästyttävän pitkiä matkoja maakunnan laidalta toiselle. Kelan alueellinen sopimuskumppani Pohjois-Savossa on Pro Keskus. Sen hallituksen jäsen ja Savon Taksidata Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Immonen myöntää, että joitakin ongelmia aina on, koska mikään systeemi ei toimi täydellisesti (Yle Uutiset 14.8.). Hän katsoo, että taksit menevät sinne, missä töitä on, mutta ei niin, että Kela-taksi ajaisi maakunnan toiselle laidalle vain yhden kyydin takia, koska ”eihän siinä olisi mitään järkeä”.

Se, että Pro Keskuksella on satoja enemmän tai vähemmän tyytyväisiä sopimuskumppaneita kolmessa maakunnassa, ei todista Kela-kyytien ongelmattomuudesta etenkään siellä, missä Kela-takseja ei ole.

On merkillepantavaa, että kunnanjohtajat ovat Sisä-­Savosta sekä Ylä-Savon laitimmaisista kunnista. On vähättelyä sivuuttaa pulmia esimerkiksi väärinkäsityksinä. Kunnanjohtajat ovat ilmiselvästi paitsi perehtyneet taksiuudistuksen sopimusteksteihin myös tulleet tietoisiksi taksiuudistuksen arjesta sivummalla Viitostiestä. Ongelmien ydin vaikuttaa olevan siinä, että Kela-kyytejä ajamaan oikeutettuja takseja ei ole joka puolella maakuntaa. Jos joku yksittäinen kyydintarvitsija ilmaantuu alueella, jossa ei ole omaa Kela-taksia, vaihtoehdoksi jää kyydin maksaminen omasta pussista tai yrittää tilata lähin Kela-taksi vaikka naapuripitäjästä.

Kunnat ovat oikeassa kohdistaessaan vaatimuksia nimenomaan Kelalle tilanteen korjaamiseksi välittömästi. Kun vanhukset ovat muun muassa Rautalammilla joutuneet odottamaan tuntikausia kyytiä, joka ei lopulta ole edes tullut, Kelan pitäisi olla asiasta perillä ja jo ryhtymässä korjaaviin toimiin. Kelan alueellisen sopimuskumppanin intressissä on vähätellä ongelmia, että se saisi sopimuksesta tähän saakka kieltäytyneitä autoilijoita pyörtämään päätöksensä.

Syrjäisimpien seutujen asukkailta on viety mahdollisuuksia saada tasavertaista palvelua. Kela-­kyytejä tarvitsevien perusturvallisuus horjuu. Kansanedustajien sopisi ottaa koppi kunnanjohtajien huomiosta, että julkinen liikenne on jo syvältä maaseudulta kadonnut ja kohta eivät taksitkaan kulje. Pohjois-Savossa toiveikkaat katseet on syytä kohdistaa etenkin Kelan valtuutettu Hannakaisa Heikkiseen (kesk.) ja varavaltuutettu Sari Raassinaan (kok.).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Meillä on rautamamma, joka ei ehkä välitäkään lastensa kärsimyksestä

Hirviä kannattaa metsästää aina kun mahdollista

Lapset ja nuoret voivat pääsääntöisesti hyvin

Metsänomistajan pitää voida luottaa

Tyrkytystä ja tilausansoja

Laivuekaupassa työpaikat ovat lopulta sivuseikkoja

Suojeluvelvoite pitäisi määritellä tarkemmin

Budjettiriihen jälkeen

Kun mikään ei riitä

Googlella on hyviä syitä investoida Suomeen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.