Kiinnostava yhteistyöesitys Nilsiästä

Nilsiän kaupunginjohtaja Jorma Autio esitti rohkeita ajatuksia Savon Sanomissa 13.3. Hän haluaisi, että Kuopion Matkailupalvelu Oy ottaisi Nilsiän Tahkon markkinoinnin siipiensä suojiin. Hänen mielestään Kuopion nimeä voisi nostaa näkyvästi esille Tahkon markkinoinnissa. Autio esittää, että kuopiolaisen matkailuyhtiön resurssit valjastettaisiin koko Pohjois-Savon matkailun edistämiseen.

Pohjoissavolaisen matkailuväen yhteistoiminnassa on ollut aina aika paljon toivomisen varaa. Kun yhteistyöaloite tulee nyt valtakunnallisesti merkittävän Tahkon kotikaupungin johtajan suusta, sillä on paljon painoarvoa. On selvää, että Aution kommentteja luetaan tarkasti Nilsiässä, Kuopiossa ja muualla Pohjois-Savossa.

Moni matkailuihminen yhtyy Aution näkemyksiin. Hän on tärkeällä asialla. Talouskriisi on purrut myös kuntien matkailuorganisaatioita, eikä Pohjois-Savo ole tässä mielessä poikkeus. Kotimaan matkailun näkymät ovat vähintäänkin kelvolliset ja juuri siksi markkinointiin pitää saada paljon lisää tehoa. Kilpailu on kovaa.

Aution ajatukset tulivat julkisuuteen hetkellä, jolloin Kuopion Matkailupalvelu Oy etsii itselleen uutta toimitusjohtajaa Heikki Kähärän tilalle. Autio näkee, että Kähärän seuraaja voisi olla alueen yhteinen matkailujohtaja. Idea on mielenkiintoinen, mutta onko se realistinen?

Nyt pohjoissavolaisissa kärkikohteissa sulatellaan monen miehen ja naisen voimin Aution sanomaa. Leppävirran Vesileppis, Tervon Lohimaa, Siilinjärven Fontanella, Kasurila ja Tarina-Golf sekä monet kuopiolaiset matkailukohteet miettivät vastaustaan.

Tahko on osoittanut toiminnallaan, että maakunnassa ylletään valtakunnan raskaaseen sarjaan. Toimintoja ja alueellista yhteistyötä jalostamalla pohjoissavolaisten kohteiden suosio kasvaa entisestään. Tahko on huippubrändi. Kaikki myöntävät tämän. Sen imussa ja esimerkillä myös muut menestyvät.

Kaupunginjohtaja Autio on tarttunut härkää sarvista, koska Tahkon markkinointiin ei löydy tarpeeksi resursseja. Aution heittämä haaste pitäisikin nyt ottaa vastaan Kuopiossa ja muualla maakunnassa. Kuopio on maakunnan ylivoimaisesti suurimpana kasvukeskuksena keskeisessä roolissa alueen matkailun kehittäjänä. Turistivirrat kasvavat entisestään reilun puolentoista vuoden kuluttua, kun ruotsalainen huonekalujätti Ikea aloittaa kaupankäynnin Kuopiossa.

Kaikilla pohjoissavolaisilla matkailun kärkikohteilla on omat vahvuutensa. Ne ovat riittävän erilaisia ja kiinnostavia. Kun tähän lisätään esimerkiksi menestyvät urheiluseurat, mahdollisuudet erilaisten matkailupalvelupakettien suunnittelemiseen ja toteuttamiseen ovat merkittävät. Pohjois-Savo ole ole hyödyntänyt mahdollisuuksiaan tehokkaasti ja siksi kaupunginjohtaja Aution herätyshuuto on hyvin perusteltu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kaupunkien kasvuun liittyy epävarmuuksia

KuPS teki Kuopiosta taas jalkapallokaupungin

Väki vähenee, pidot paranee

Lisää lääkäreitä

Hyökkäyksiä karjataloutta vastaan ei pidä hyväksyä

Amerikkalaiset vaihtuivat venäläisiin

Ystävyys ei ole pakollista

Työhuone, tuleva innovaatio

Taas näyttää, että kyllä britit nyt lähtevät EU:sta

Saalistilastoista löytyy ikäviä viestejä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.