Kilpailun kiristyminen tekee kipeää, vaan ei kaikille

On vielä kovin varhaista arvioida, lisäävätkö VR:n saneeraustoimet rautatieyhtiön tehokkuutta ja kilpailukykyä vaarantamatta liiaksi palvelutasoa.

Joka tapauksessa yhteistoimintaneuvottelujen tulos 370 katoavaa työpaikkaa on ikävä asia kaikille heille, jotka menettävät työpaikkansa.

Neuvottelujen toisessa vaiheessa irtisanottavia on enintään 214.

Ammattiryhmistä ankarimman saneerauksen kohteeksi joutuvat konduktöörit. Heistä lähes joka kolmas irtisanotaan. Lisäksi heidän työtään organisoidaan uudelleen. Esimerkiksi konduktöörien Pieksämäen työpiste lakkaa. Lukujen ja kerrottujen muutosten valossa konduktöörien torstainen lakko oli vähintäänkin ymmärrettävä, vaikka se luultavasti oli laiton ja kohtuuton asiakkaille, kuten VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro totesi (Savon Sanomat 31.3.).

Keskiviikkona päättyneet yhteistoimintaneuvottelut alkoivat jo syyskuussa. Marraskuussa saatiin kuulla, miten ensimmäisessä vaiheessa 157 työpaikkaa vähenee, kun lipunmyyntityötä karsitaan eri puolilla Suomea.

VR on pakotettu tehostamaan toimintaansa, koska bussiliikenne on vienyt siltä asiakkaita.

Surkuhupaista on, että konduktöörien lakko toimi yhtiötä ja sen työntekijöitä vastaan, kun kaukojunilla matkustamaan tottuneet kymmenet tuhannet ihmiset siirtyivät torstaina kaukoliikenteen busseihin.

VR voi arvuutella, moniko siirtyy kokeilun seurauksena pysyvästi bussikyytiin.

Asiakkaan näkökulmasta on ilmiselvää, että rautatieliikenteen kannattavuuden parantamiseksi on pakko tehdä jotakin. Liput voivat maksaa jopa enemmän kuin bussiliput, mutta eivät sentään mitä tahansa. VR:n ei auta kuin luottaa, että jos hintakilpailukyky saneerausten seurauksena paranee, asiakkaat kyllä palaavat junamatkustajiksi.

Valtio-omisteisen yhtiön sopeutumiskivut todistavat, miten kilpailukyvyn kehittämisen kuuluu olla osa jokapäiväistä liiketoimintaa. Muutoin käy niin kuin VR:lle kävi eli viimein tuli eteen pakko. Tuli pakko laskea hintoja, pakko saneerata väkeä ulos ja pakko miettiä uusia toimintatapoja.

Kaikille VR:n ihmisille kilpailun kiristyminen ei kuitenkaan tee kipeää. Yhtiön Pieksämäen konepajan tilanne on hyvä. Siellä työskentelee 160 ihmistä vakituisesti ja lisäksi konepaja työllistää kymmeniä vuokratyöntekijöitä. Nyt VR tarjoaa töitä Pieksämäellä 10-20 sellaiselle työntekijälle, joka tienaa tällä hetkellä leipäänsä jossakin muussa kunnossapidon yksikössä.

Nyt Pieksämäen konepajaa työllistävät logistiikan uudet vaunut. Vastaavaa tekemistä konepajalla riittää, jos liiketoiminta muualla konsernissa lähtee rullaamaan hyvään suuntaan. Kunnossapidon järjestelyt osoittavat, että Pieksämäellä on valtakunnallisesti tasokasta osaamista – ja ilmeisesti myös ymmärrys siitä, ettei osaaminen säily itsestään.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kaikki ympäristökäyttäytymisen lajit

Kansa kuului Talvivaarassa

Penkkiurheilijan onnenpäivät alkavat

Talouden suhdanne ei ehkä kääntynytkään vielä

Vanhankissanpäivät

Pahat, rumat ja päästöttömät

EU:n on muodostettava oma ääni maailmanpolitiikassa

Soten kaatuminen närästäisi Pohjois-Savossa

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.