Kilpailuttamisissa hinta ei voi olla ainoa valintaperuste

Vanhustenhoidon kriisi on tehnyt näkyväksi kuntien taloudellisen ahdingon. Rahapulaa voidaan pitää paitsi yksityisten yhtiöiden vanhustenhoidon myös monien muiden julkisen sektorin ulkoistamien palvelujen puutteellisuuksien juurisyynä.

Alle vuoden ajan toiminut Vänrikki-hoivakoti Siilinjärvellä joutui silmätikuksi, kun paljastui, että siellä on kuollut useita vanhuksia lyhyen ajan sisällä. Lisäksi hoivakodin toiminnassa ilmeni runsaasti puutteita tammi- ja helmikuussa tehdyillä valvontakäynneillä. Omaiset kertoivat, että vanhuksia ei liikuteta sängyssä riittävän usein ja vaippoja jää vaihtamatta. Hoivakodin asukkaiden ulkoilu on ollut rajoitettua, jopa siinä määrin, että tammikuussa työntekijät eivät käyttäneet asukkaita ulkona lainkaan.

Siilinjärvellä yövuorossa oli paikalla ainoastaan yksi yöhoitaja, mitä Attendo pitää normaalina ja vaaditun 0,5:n hoitajamitoituksen mukaisena alle 30 asukkaan hoivakodeissa. Kenties niinkin mitoitus voidaan sovittaa, mutta tavanomaisempaa lienee, että esimerkiksi 28 paikan yksikössä on 14 hoitajaa, joista viikon 168 tunnin aikana päivävuorossa työskentelee neljä, iltavuorossa kolme ja yövuorossa kaksi hoitajaa.

Attendo on Pohjoismaiden suurin terveydenhuolto- ja hoivapalveluyritys. Sen osake noteerataan Tukholman pörssissä. Jo aikaisemmin viranomaiset keskeyttivät yrityksen omistaman Pelimanni-hoivakodin toiminnan Alavudella. Kun moitittavaa toimintaa paljastui sitten myös yrityksen pyörittämässä yksikössä Siilinjärvellä, ulkomaista yritystä oli helppo osoittaa syyttävällä sormella. Liian helppo.

Vanha viisaus muistuttaa, että syyttävän sormen osoittaessa syyllisenä pidettyä on hyvä huomata, miten muut neljä sormea osoittavat itseä. Attendo on toki ”syyllinen”, kun se on pannut toimeen tarjouspyynnön mukaisesti hoidon laadullisia ominaisuuksia vähimmäisvaatimusten mukaisesti. Vuonna 2015 tehdyn kilpailutuksen valintaperuste oli pelkkä hinta. Tarjouskilpailua linjannut hankintayhtiö IS-Hankinta eli nykyinen Sansia piti laadun pisteyttämistä vaikeana. Sansiaavoi siten pitää toisena ”syyllisenä”. Kolmantena ”syyllisenä” tilanteeseen voidaan pitää kuntaa, joka ovat hyväksynyt kilpailuttamisen periaatteet. Neljännen sormen ”syyllinen” saadaan tekijöistä, jotka ovat mahdollisesti uupuneet ja ehkä siksi oikaisseet hoitotoimissaan. Viidennen sormen ”syyllinen” on veronmaksaja itse, joka on äänestänyt valtaan ihmisiä, jotka ovat toimineet niin kuin ovat toimineet kunnissa, kuntayhtymissä, eduskunnassa ja hallituksessa. Me ollaan syyllisiä kaikki, kun oikein silmiin katsotaan.

Kaikille muillekin julkisen sektorin ulkoistamisille on tyypillistä, että julkisen vallankäytön rajat ovat hämärtyneet ja vastuukysymykset monimutkaistuneet verrattuna virkavastuiden aikaan. Ennen tuijotettiin lähinnä määrärahoja, ja vanha ajattelu on vain muuntunut hinnan tuijottamiseksi kilpailuttamisissa. Se ei toimi, kuten nyt viimeistään on nähty.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Suuri Johtajasi ei ole sinun asiallasi vaan omallaan

Lemmenjoen kohun käsittely jatkuu vain

Uusi tukialuejako synnytti riidan vanhoilta pohjilta

Korvaako internet television?

Lapsia kuin nälkävuosina

Maaseudun eläkeläisiä vaivaa vaihtoehdottomuus

Oikeusvaltion horjuttamiseen ei saa antaa aihetta

Mitähän lukisin

Ilmastoahdistusta ei pidä väheksyä

Ei ole sama, missä maassa maitoa tuotetaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.