Kiskot vievät Mikkeliin

Pieksämäki on menettänyt viime aikoina ilman omaa syytään paljonkin työ- ja koulutuspaikkoja. Lähtevistä osa on mennyt Etelä-Savon keskukseen Mikkeliin, osa tykkänään pois maakunnasta.

VR:n kilpailijaksi ryhtyneen yksityisen Proxion-yhtiön pääpaikan siirto Mikkeliin on sitten jo toisenlainen tapaus. Siinä yrityksen johto katsoo, etteivät asiat etene sen mieleisellä tavalla Pieksämäellä, joten viisainta on vaihtaa paikkakunnalle, jossa yritystoiminnalle on enemmän ymmärrystä.

Keskuksen siirto Mikkeliin ei vie Pieksämäeltä työpaikkoja, koska varsinaiset työt tehdään Pieksämäellä. Kaupungin elinkeinopoliittisen imagon kannalta rautatiekuljetuksiin erikoistuneen yrityksen julkinen poistuminen rautatieläisten kaupungista on kuitenkin kiusallista.

Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee, että Pieksämäen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sakari Ojala (sd.) työskentelee Valtionrautateillä ja on siellä jopa hyvinkin keskeisissä asemissa. Hän on sekä VR:n Pieksämäen konepajan pääluottamusmies että Rautatieläisten liiton varapuheenjohtaja.

Jarruttaako yksityisen ratayhtiön kehittämistä, että johtava pieksämäkeläinen kuntapäättäjä on valtiollisen yhtiön palveluksessa? Ainakin Proxionin hallituksen puheenjohtaja Petri Pulkkonen näkee tässä selvän syy-yhteyden. Nyt sopivasti kuntavaalien alla tätä pulmaa on hyvä puida Pieksämäellä isommallakin joukolla.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Voihan Vilkku sentään

Kauppasota voi laajeta talouskriisiksi vahingossa

Fiksut ruokakaupat auttavat asiakasta

Perusteita olisi pienentää Finnpulpia

Viisigee shakkinappulana

Työstä palautumiseen tarvitaan myös lepopäiviä

Viisuboikotti on lähellä antisemitismiä

Keskusta käynnisti hallituksen synnytystuskat

Kreikka on hyvä maa

Kirkkopäivillä pohditaan sananvapautta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.