Kohti nollatoleranssia?

Uusi liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) ilmoitti torstaina haluavansa laskea autoilijoiden promillerajan 0,2:een. Yleinen promilleraja on Suomessa 0,5. Matalampi raja, 0,2 on käytännössä Ruotsissa ja Norjassa. Uusi ministeri haluaa lisäksi selvittää mahdollisuutta laskea ruorijuopumuksen rajan nykyisestä yhdestä promillesta.

Promillerajakeskustelu pulpahtaa silloin tällöin pintaan. Kyllösen näkemys ei sisällä mitään uutta. Ministeri on kuitenkin oikealla asialla. Alkoholi ja moottoriajoneuvolla ajaminen eivät kuulu yhteen. Asiantuntijat ovat erimielisiä siitä, mikä on tehokkain keino kitkeä humalaisia teiltä ja vesiltä.

Kysymys on ihmisten asenteista ja valvonnasta. On paljon kuljettajia, joille maistissa ajaminen on lähes jokapäiväistä. Poliisi poimii voimavarojensa mukaan osan känniläisistä liikenteestä. Useimmat pääsevät kuin koira veräjästä.

Rattijuopot ovat erittäin suuri vaara liikenteessä. He aiheuttavat teillä muille kuolemanvaaran päivittäin. Odottaisikin, että uusi hallitus ottaisi rattijuoppoihin tiukan kannan.

Promillerajan laskeminen ei auta. Selvintä olisi siirtyä kokonaan nollatoleranssiin, mutta sellainen laki tuskin menee eduskunnassa läpi. Alkolukko noussee uudenkin hallituksen pöydälle. Lainsäädäntöä tulisi myös kehittää siihen suuntaan, että toistuvasti humalassa ajavilta henkilöiltä takavarikoitaisiin ajoneuvo valtiolle.

Sakot ja ajokiellot eivät pelkästään pure. Sen menneet vuodet ovat osoittaneet. Ajoneuvon takavarikoiminen koskee monella tavalla kipeästi rattijuoppoon. Takavarikko on hyvä sanktio myös ennaltaehkäisevässä mielessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.