Kokeilemalla ymmärtää

Liikenneturva järjesti toukokuussa toimittajille mahdollisuuden ajaa mopolla, skootterilla ja mopoautolla. Se oli opettavaisempaa kuin olin luullut.

Skootteri oli helppo, mutta rimpula ajettava. Mopolla ajaminen olikin jännää ja vaati keskittymistä. Vaikka aikoinaan ajoin B-kortin jälkeen moottoripyöräkortin ja aikani moottoripyörällä, yhdeksän vuoden ajotauko tuntui.

Suosittelen aikuisia kokeilemaan mopoilua, koska on avartavaa tunnustella, miltä liikenne näyttää toisen osapuolen näkökulmasta. Omakohtainen kokeilu toi oivalluksen, mitä kaikkea ajotuntuman rapistuminen käytännössä tarkoittaa.

Aktiiviautoilijalla monet reaktiot muuttuvat automaattisiksi autolla ajoa varten. Esimerkiksi jarrutusta tarvitessa jalka liikahtaa jo ennen kuin kunnolla tietoisesti ajattelee, että pitää jarruttaa. Mopolla ajaessa piti taas erikseen muistella ja antaa viestin kulkea aivoissa: ai niin, tuolta noin. Se tuo epävarmuutta ajoon.

Ihminen ehdollistuu nopeasti toimimaan puoliautomaattisesti toistuvissa tilanteissa. Ei ole turha suositus, kun liikenneturvallisuuden ammattilaiset suosittelevat jokaiselle moottoripyöräilijälle ajokauden aluksi jonkinlaista kertaussessiota.

Suomen talvi on niin pitkä, että jo sinä aikana autoilija ehtii automatisoitua liikuttelemaan jalkoja kytkimellä, jarrulla ja kaasulla–samalla kuin ajotuntuma kaksipyöräisiin hiipuu. Alkukesästä kaksipyöräisen hallinta pitää taas viritellä itsestä esiin tai huomio kiinnittyy liikaa hallintalaitteiden käyttöön. Niin kuin meillä vuosikausien tauon pitäneillä–saati jos aloittaa ajotuntuman hakemisen alkeista vasta aikuisiällä.

Poisoppiminen autoilijan elkeistä on sitä vaikeampaa mitä pidempään on katsonut maailmaa vain autoilijana.

Mopoautolla ajo puolestaan on autoilijalle hallintalaitteiden käytön kannalta peruskauraa. Yllätys tuleekin itse vehkeestä ja ympäristön reaktioista.

Kopautapa konepeltiä: muovinen riisikuppi ympärillä ja tällä ajellaan kuorma-autojen, citymaastureiden ja betoniporsaiden keskellä. Pitäisikö laittaa edes kypärä ja mp-takki päälle. Jestas.

Heitin pienen lenkin Leväsellä. Ennen ensimmäistä risteystä perässä oli autoja, joista kullanvärisen perheauton kuljettaja vilkutti valoja, kun matka eteni yhden risteysvälin mopoauton nopeusrajoituksen mukaan.

Matka jatkuu ja taakse ajaa kuorma-auto. Takapeilistä näkyy rekisterikilpi ja etumaskia. Massiivisen näköistä verrattuna mopoauton kokoon. Näkeeköhän sen kuljettaja edes minua edessä vai voiko se ajaa vahingossa yli? Ammattikuski takana höllää ja jättää turvavälin.

Takaisin toista reittiä. Liikenne sujuu nätisti.

Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan moni mopoautoilija ei selviä yksillä valojen vilkutteluilla. Kun yli 800 autoilijaa vastasi kyselyyn, 43 prosenttia sanoi mopoautojen häiritsevän liikennettä.

Tämä ei vielä kerro mitään, mutta aineistoon tutustuneen Liikenneturvan tiedottajan Pasi Anteroisen mukaan vastauksissa oli mukana törkeitäkin kommentteja, vihapuhetta mopoautoista.

Se huolestuttaa valistajia. Oli mopoautoista mitä mieltä tahansa, aikuisen tehtävä on osaltaan toimia niin turvallisesti, että myös nuoret mahtuvat liikenteeseen.

Miksi joku välkyttelee liikennesääntöjen mukaan ajavalle mopoautolle? Miksi joku heiluttelee nyrkkiä tai keskisormea liikenteessä?

Puheissa saa kritisoida tahallisen häiritsevää mopoilua tai turhaa rälläämistä mopoautoilla, mutta tien päällä ei tarvita liikenneraivoa, ei minkäänlaista huonoa käytöstä–ei nuorilta eikä aikuisilta.

Kyselyn mukaan osa vihaa mopoautoja. Nettikeskustelujen mukaan pieni joukko pyöräilijöitä vihaa autoja ja väheksyy jalankulkijoita. Mielipidekirjoitusten mukaan osa autoilijoista kiivastuu ohittajista tai hitaasti ajavista.

Mitä ihmettä? Liikenneraivo on merkki omista tunteiden käsittelyn ongelmista. Vihaaminen on täysin joutavaa ajan ja voimien tuhlausta–liikenteessäkin.

Jos toisen asemaan asettuminen tuntuu vaikealta, tilaisuuden tullen kannattaa itse kokeilla miltä asiat eri kulmista näyttävät.

Kirjoittaja on Savon Sanomien uutistoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Keski-ikäänliukuja

Isoja riskejä Iranin jaUSA:n uhittelussa

Kuopion seutu avautuu ruokamatkailulle

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Yliopistojen todistusvalinta johtaa uusiin ongelmiin

Kannattaako metsien jatkuva kasvatus?

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.