Kuluttaja hyötyy kilpailusta

Halpa-Hallin uuden myymälän avaus Siilinjärvellä oli hieno uutinen kaikille siilinjärveläisille. Ei sillä, että kaikki siellä välttämättä kävisivät, mutta kaikkiin se vaikuttaa, sillä luvassa on reipasta hintakilpailua.

Ruokakauppa on ollut tähän saakka Siilinjärvellä pitkälle S-marketin ja K-supermarketin hallinnassa, vaikka Lidl onkin vahvistanut asemaansa kilpakumppaneiden välissä.

Valtakunnallisesti ruokakaupan kilpailu lukittui takavuosina myös pääosin kahden kaupaksi. Kolmannen korvapuustikin se oli, kun kahden jättiläisen K- ja S-ryhmien keskinäinen taistelu näivetti Tradekan, joka tosin joutui yrityssaneeraukseen muista syistä. Moni muistaa myös Tukon, joka ajautui ongelmiin jo 1990-luvun alussa. Spar-ketjuksi muuttuneet T-kaupat jaettiin 2005 S-ryhmän, M-ryhmän, Tradekan ja K-ryhmän kesken.

Viime vuonna S-ryhmän markkinaosuus kasvoi peräti 45,7 prosenttiin. Yhdessä K-ryhmän kanssa kaksikon markkinaosuus oli 79,7 prosenttia. Kuluttajan näkökulmasta se on liian suuri luku.

Nyt Tradeka kulkee nimellä Suomen Lähikauppa. Sen markkinaosuus oli viime vuonna tasan seitsemän prosenttia. Lidlin osuus oli 6,6 prosenttia. Halpa-Halli kuuluu vielä joukkoon ynnä muut, mutta paikallisesti se voi vallata markkinoita ja vaikuttaa hintoihin paljonkin.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kaikki ympäristökäyttäytymisen lajit

Kansa kuului Talvivaarassa

Penkkiurheilijan onnenpäivät alkavat

Talouden suhdanne ei ehkä kääntynytkään vielä

Vanhankissanpäivät

Pahat, rumat ja päästöttömät

Soten kaatuminen närästäisi Pohjois-Savossa

EU:n on muodostettava oma ääni maailmanpolitiikassa

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.