Kuluttajan apu on tarpeen

Viime päivinä on kohkattu erityisen paljon siitä, että keskusta kaavailee hallitusneuvotteluissa muutoksia kilpailulainsäädäntöön – Valion eduksi (Helsingin Sanomat 19.5.). Hankkeen tavoitteena on muuttaa tapaa määritellä relevantti markkina-alue perusmaitomarkkinoilla. Alue haluttaisiin suuremmaksi kuin Suomi. Jos näin tapahtuisi, Valio ei todennäköisesti joutuisi vastuuseen saalistushinnoittelusta, josta se sai viime kesänä 70 miljoonan euron sakon. Kilpailu- ja kuluttajavirasto perusteli päätöstään nimenomaan sillä, että perusmaidoissa relevantti markkina-alue on Suomi.

Tulkinta markkina-alueen koosta on oikea, jos katsotaan, miten paljon ulkomailta tuotuja perusmaitoja on käynyt kaupaksi Suomessa. Aika vähän. Kilpailua ei ole tähän mennessä syntynyt. Tulkintaa puoltaa sekin, että perusmaitojen markkina-aluetta rajaa voimakkaasti niiden noin seitsemän päivän myyntiaika. Ei niin lyhyen leiman tuotetta kannata merten takaa rahdata.

Tilanne on kuitenkin hyvää vauhtia muuttumassa.

Markkinoilla on jo uudella esl-tekniikalla korkeapastöroituja perusmaitotuotteita, joiden myyntiaika on saatu venytettyä vähintään 21 päivään. Onpa kuultu kuukaudenkin myyntiajasta.

Perusmaitojen myyntiajat lähentelevät siis jo jogurttien myyntiaikoja, eikä kai kukaan kehtaa nykyään väittää jogurttimarkkinoita Suomen tai edes Pohjoismaiden laajuisiksi. Esimerkiksi Danone työntää Suomeen jogurtteja, joita on pakattu Puolassa ja Tshekissä.

On vain ajan kysymys, milloin perusmaitoja aletaan tuoda suuria määriä merten takaa. Raaka-aineen selvä hintaero Suomen ja muiden EU-maiden välillä on omiaan vauhdittamaan maitorallia.

Toinen kohkaamisen kohde on syntynyt siitä, kun Valion pitää myydä raakamaitoa kilpailijoilleen vuodessa 185 miljoonaa litraa. Se on hyvä asia ja oikein.

Kilpailulainsäädännön tulkintaan perustuva velvoite syntyi suurelta osin 15 vuotta sitten, kun Valio osti kilpailijoitaan pois markkinoilta. Kainuun Osuusmeijerin, Maito-Pirkan ja Aito Maito Fin Oy:n liiketoiminnot siirtyivät Valiolle syyskuun alussa vuonna 2000. Velvoite kasvoi 150 miljoonasta litrasta nykyiseen määrään neljä vuotta myöhemmin, kun Valio osti Vöyristä vielä Milkan juustoliiketoiminnan.

Tuon niin sanotun kivi-maidon ansiosta Suomessa saadaan syödä ja juoda muun muassa suonenjokisen osuuskunta Maitomaan, kouvolalaisen Kaslink Foods Oy:n, Kuusamon Osuusmeijerin sekä muutamien muiden meijeriyritysten tuotteita. Kilpailua on säilynyt.

Yllättäen eniten Valion raakamaidon pakkomyynnistä hyötyy Arla Oy. Yhtiö kuuluu Arla Foods-konserniin, joka on jättiläinen Valioon verrattuna.

Arla on toiminut rumasti suomalaisia yhteistyökumppaneitaan kohtaan.

Yritys myi pitkään Suonenjoella tehtyjä raejuustoja ja voileipärasvoja sekä Kuusamossa kypsytettyjä emmentaleja oman tuotemerkkinsä alla. Sitten se siirsi niiden tuotannon Ruotsiin tai kauemmas. Pakkauksista muutosta ei huomannut, ellei osannut tihrustaa. Moni kuluttaja tuli tietämättään narratuksi ulkomaisten tuotteiden käyttäjäksi.

Miksi ihmeessä tuommoista firmaa hyysätään lain voimalla?

Venäjän markkinoiden sulkeutuminen suomalaisilta maitotuotteilta on laskenut tuottajahintaa. Maidon tuotantokiintiöiden poistuminen kasvattaa maidon ja maitotuotteiden tarjontaa koko Euroopassa, minkä seurauksena tuottajan maidostaan saama hinta alenee edelleen.

Maidontuottaja tarvitsee nyt kuluttajien tukea. Ilman sitä lypsäjät loppuvat Suomesta. Eli kotimaista ostoskärriin.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.