Kuluttajansuojaan ehkä raju heikennys

Euroopan unionin komissio on esittänyt uutta kuluttajanoikeusdirektiiviä, jolla tähdätään kuluttajansuojan parantamiseen koko EU:ssa. Suomalaisen kuluttajan osalta suoja kuitenkin osin heikentyisi direktiivin myötä. Vaikutukset eivät myöskään kestävän kehityksen näkökulmasta ole pelkästään toivottavia.

Uudessa direktiivissä koottaisiin yhteen nykyiset neljä EU:n kuluttajansuojadirektiiviä, joissa käsitellään kohtuuttomia sopimusehtoja, kauppaa ja takuita, etämyyntiä ja kotimyyntiä. Suomen kannalta uudistus on muutos huonompaan, ja täällä jouduttaisiin osin luopumaan korkeasta kuluttajansuojan tasosta. Direktiivi tuonee parannusta sellaisten jäsenvaltioiden kuluttajansuojaan, joissa kestoikään ei ole voinut aikaisemmin vedota tuotteen lakattua toimimasta.

Kestävän kehityksen kannalta huolestuttavaa on direktiivin mahdollinen vaikutus Suomessa kulutustuotteiden kestoikään. Nyt esimerkiksi jollekin kodinkoneelle voidaan taata jopa viiden vuoden käyttöaika. EU-lähteiden mukaan myyjän virhevastuu rajoittuisi kahteen vuoteen jopa autokaupassa, eikä puhelinmyyjältä tilattua aikakauslehteä voisi perua. Esimerkiksi autossa valmistusvirheet voivat ilmetä vasta 4-5 vuoden kuluttua, ja jos suunniteltu direktiivi tulee voimaan, auton ostaja on todella heikoilla.

Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti esimerkiksi jääkaapin, pesukoneen tai auton elinkaaren olisi mieluummin pidennyttävä kuin lyhennyttävä. Jos vastuu toimivuudesta siirtyy pois myyjältä jo kahdessa vuodessa, jää tuotteen kestävyyteen panostaminen vain valmistajien yhteiskuntavastuun varaan. Se ei välttämättä toimisi, koska valmistajilla ei enää olisi lakisääteistä vastuuta.

Jos kestoiästä kuitenkin linjataan näin tarkkaan koko Euroopan tasolla, voi valmistuksen laatu ja tuotteiden korjattavuus heiketä. Myös kuluttajille kaupattavat maksulliset lisätakuut todennäköisesti lisääntyisivät. Suomen näkökulmasta suunnitelmat vaikuttavat jopa katastrofaalisilta.

Lisää ikävää maustetta antavat esitykset verkkokaupasta. Nyt tuotteiden palautukset ovat olleet ainakin pääsääntöisesti maksuttomia. Esimerkiksi nettikaupassa ja postimyynnissä kuluttajan pitäisi maksaa jatkossa tuotteen palauttamiskustannukset. On todennäköistä, että tämä vaikuttaisi netti- ja postimyynnin määrään. Monet kuluttajat ovat jo nyt suhtautuneet verkkokauppaan epäluuloisesti. Maksullinen tuotteen palautus lisää kuluttajien haluttomuutta käydä postimyynti- tai verkkokauppaa.

Syksyllä annetun esityksen jatkokäsittely on jo alkanut. Suomen hallituksen on määrä käsitellä vastaustaan lähipäivinä. Suomen kantaa oikeusministeriössä valmisteleva lainsäädäntöneuvos Marjo Lahelma sanoo, että tavoitteena on saada estettyä ainakin räikeimmät heikennykset (Yle-uutiset 13.12.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.