Kuoleman tie

Varkauden ja Joensuun välisestä poikittaistiestä, valtatie 23:sta, on tullut viime vuosina yksi vaarallisimmista liikenneväylistä. Voi puhua jo kuolemantiestä, sillä niin usein tuolla tiellä tapahtuu tuhoisia onnettomuuksia. Viimeksi torstai-iltana menehtyi viisivuotias lapsi ja useita loukkaantui vakavasti kolarissa, jossa kaksi henkilöautoa ja rekka-auto törmäsivät rajusti toisiinsa.

Torstaina oli vaarallista liikkua autolla kaikilla Savon teillä räntäsateen ja tielle kertyneen sohjon vuoksi. Valtatie 23:n ongelmat ovat kuitenkin rakenteellisia: tie on auttamattoman kapea ja mutkainen nykyiselle liikenteelle.

Poikittaistien suosion kasvamiseen on selkeä syy: Joensuun ja pääkaupunkiseudun väliä on parempi ajaa sitä kautta kuin itärajan varsinaista pääväylää, valtatie 6:tta. Varkauden kautta Pohjois-Karjalasta päästään kätevästi valtatie 5:lle, jossa siinäkin on vielä paljon korjattavaa, mutta jonka eteläisin osa Heinolasta Helsinkiin on jo puolentoista sadan kilometrin pituudelta nelikaistaista moottoritietä.

Viitostien eteläiset parannukset ovat tuoneet valtatie 23:lle runsaasti tavarakuljetuksia, raskasta liikennettä. Myös yksityisautoilu on lisääntynyt tiepiirin selvitysten mukaan yhtä selkeästi.

Tiehallinto on hyvin tietoinen siitä, ettei valtatie 23 vastaa enää tämän päivän vaatimuksia. Se on myös valmistellut tielle parannussuunnitelmat, joista ei puutu kuin rahoituspäätös.

Poikittaisteihin ei ole valtiolta juuri myötätuntoa herunut viime aikoina, päähuomio on ollut muussa valtatieverkostossa. Kun hallitus on nyt taantuman torjumiseksi valmis lisäämään määrärahoja infrastruktuurin kehittämiseen, on pidettävä huoli, että valtatie 23 saadaan niille listoille. Kyse ei ole sen vähemmästä kuin elämästä ja kuolemasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.