Kuopio kasvaa korkeuksiin

Kerrostalo vie yllättävän vähän tilaa, koska se rakennetaan ylöspäin. Silti Kuopiossa on aika ajoin kärsitty niiden tonttipulasta. Piti jopa Puijoa nakertaa kaatamalla komeita kuusikoita Pihlajalaakson asuinalueen tieltä.

Kun Saaristokatua suunniteltiin eteläisiin kaupunginosiin, moni epäili kerrostalojen tuloa sillan toiselle puolelle. Siellä on niitä jo melkoinen rypäs. Saaristokaupungin Keilankannan ympäristössä on useita työmaita ja lisää tulee.

Kuopiossa ei enää ajatella, että kerrostaloissa asutaan vain keskustassa tai sen lähellä. Kuopion entisen kaavoituspäällikön Leo Kososen sormimalli toimii. Kerrostaloja on ryhmitelty bussireittien molemmin puolin, mikä lisää joukkoliikennettä ja hillitsee autoistumista.

Parhaillaan päivitettävässä kaupunkirakennesuunnitelmassa rima on kohtuullisen korkealla. Tavoitteena on 13 000 uuden asunnon rakentaminen 15 vuodessa. Noin 8 500 asuntoa tullee kerrostaloihin.

Pyöräilyetäisyydelle keskustasta suurimmat kerrostaloalueet aiotaan tehdä Savilahteen, Savisaareen ja Neulaniemeen.

Arvostettujen luontoalueiden nakertaminen iskee lähivuosina siis Neulaniemeen. Tilaa olisi läheisessä Pienessä Neulamäessä, mutta siellä leviää kaupungin yritysalue.

Keskustassa ja sen lähialueilla tähdätään korkeuksiin muun muassa Mölymäellä, Valkeisenlammen lähellä, Hatsalassa ja Itkonniemellä.

Suunnitelmassa on 200–300 asuntoa vanhan aseman alueelle, mutta tällä ei tarkoiteta kaupungin vuosia sitten myymää linja-autoasemaa vaan entistä rautatieaseman seutua idempänä.

Linja-autoaseman alueelle ei ole kaavailtu asumista, vaikka kaavoittajat haluavat täydennysrakentaa keskustaa ja sen ympäristöä naapuriasukkaiden valituksista huolimatta.

Kaupunki luuli löytäneensä päätoimijan, joka rakentaa koko linja-autoaseman tienoon.

Rakennusyhtiöt ovat moitiskelleet, että ne pullautettiin ulos neuvotteluista varaamalla hanke yksin Technopolis Oyj:lle. Se nosti kädet pystyyn kesäkuussa. Sanktioita ei siitä tullut.

Uuden suunnitelman kehittely ja rakennuttajien etsiminen on edessä kesälomien jälkeen. Keskeinen kiihdytin on kaupunkilaisia harmittava ja matkailijoita ihmetyttävä matkakeskuksen puute. Sille tarvitaan riittävät tilat monipuolisine palveluineen lähempänä rautatieasemaa. Sen sijaan entisen linja-autoaseman ostaminen alkuperäiseen käyttöön olisi paluuta 1900-luvun puoliväliin.

Linja-autoasemalle haluttaisiin saada toimisto- ja liiketilaa, mutta taantuma on vähentänyt niiden kysyntää. Lisäksi tilankäytön kulttuurikin on muuttunut. Yhä harvemmalla työntekijällä on enää oma huone. Lääkärin kehotuksesta moni tekee paljon töitä seisaallaan, jotta selkä ei kremppaa.

Jos rakennusyhtiöt saisivat päättää, ne vauhdittaisivat ruutukaavan pohjoiseksi portiksi nähdyn asema-alueen rakentamista asunnoilla. Päättäjät punnitsevat, kauanko työpaikka-alueeksi ponnistamista jatketaan. Siilinjärvelläkin nähtiin, miten tuskallisen hitaasti Rissalan yrityspuisto lähti liikkeelle.

Keskustaan tarvitaan lisää asukkaita sen elävöittämiseksi. Pienten asuntojen lisäksi kysyntää on myös lapsiperheille soveltuville asunnoille. Asunto keskustassa on sijoitukselle turvasatama ankeina talousaikoina.

Aseman seudulle kaavoitettavat asuinkerrokset menisivät kaupaksi. Yli 15. kerroksesta avautuisivat huljakat näkymät Puijolle, kaupungille ja Kallavedelle. Asuinpaikka olisi Kuopion maaliikenteen solmukohta, mutta nykyaikaiset ikkunat vaimentavat melua. Tulevaisuudessa etuna olisi nopea junamatka kotiovelta Helsinkiin – noin kolmessa tunnissa.

Kirjoittaja on Savon Sanomien uutistoimittaja.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.