Kuopion edistyksen tahra

Tiesittekö, että Kuopio on loistava pyöräilykaupunki? Ja että autoton toriympäristömme on edistyksellinen?

En tainnut tietää minäkään. Tiesin toki Kuopion keskustan ulkopuolisen kevyen liikenteen väyläsuoniston erinomaisuuden ja torin elävyyden.

Mutta pyöräily Kuopion keskustassa: eihän jalankulkijoiden ja autojen välissä tunnu olevan tilaa, ja rännikadullakin menon pysäyttää kirjasto.

Ja muka autoton torialue? Siis kaupungissa, jossa perustetaan kävelykadulta näyttävä pihakatu, jota saa autoilla parkkihalliin?

Kaukaa näkee toisin. Kuopiossa vierailleiden University of the West of Englandin kaupunkisuunnittelun asiantuntijoiden Laurence Carmichaelin ja Lynn Gibbonsin mielestä meillä kuopiolaisilla on paljon syytä ylpeyteen. Kaksi ensimmäistä arviota ovat heidän (SS 26.6.).

Hauska huomio Carmichaelilta ja Gibbonsilta on sekin, että torin alla kulkevat käytävät ovatkin merkittävä kannustaja aktiivisuuteen ja terveisiin elämäntapoihin.

”Maan alla kulkevia käytäviä pitkin pääsee kätevästi paikasta toiseen. Ne ovat hyvä kulkureitti erityisesti talvella tai sateella”, Gibbons sanoo – ja puhuu niistä samoista käytävistä, joista kuopiolaisella on kosolti valittamista. Jos alatorille ei tule vettä, niin ainakaan sinne ei pääse riittävän helposti.

Kulkureitit alatorille saisivatkin olla avoimemmat, erityisesti torin molemminpuolisista kauppakeskuksista. Osin niiden vuoksi muna ja kana -ongelma pysyy: kuinka saada alatorille kävijöitä houkuttelevaa toimintaa, kun kuopiolaiset eivät siellä nyt kulje.

Mutta nykyisetkin käytävät voisi nähdä silti positiivisemmin. Kotikaupungissa on ylipäätään helppo turtua hyviin puoliin, ja huomata vain huonot.

Tämä on kymmenes kesäni Kuopiossa, ja tosiasiassa kaupunki on sinä aikana muuttunut vain edukseen.

Toriremontin tuskavuosien jälkeen mualiman navasta on kuoriutunut entistä ehdottomasti ehompi ydinaukio. Kun torilla on elämää, sen suurin ongelma – valtava koko – ei ole ongelma lainkaan.

Sitä paitsi tänä kesänä torilla on viimein elämää iltaisinkin. Hullua se on ollutkin, että kahvilat ovat pakanneet pöytänsä jo ennen kauppojen kiinnimenoa. Kesä on matkailun aikaa, eikä matkailija elä virka-aikaa.

Kööpenhaminan kaltaisia kaupunkeja on kehitetty sitä tavoitellen, että kaikenikäiset ihmiset haluavat viettää aikaa kaupungilla. Pysähtyä paikalleen, eivätkä vain kulkea määränpäähänsä.

Yksi ihmisystävällisen kaupungin mittaristo onkin se, onko kaupungissa paikkoja pysähtyä. Kuopiossa on: torin lisäksi esimerkiksi satamassa ja brittitutkijoidenkin kehumissa puistoissa. Keskustan ulkopuolella kevyen liikenteen väylien varrella riittää taukopaikkoja järvinäkymillä.

Talvikausi on Suomessa asia erikseen, mutta hyisen kylmä on se kaupunki, jossa oleskeluun käyvät kesäisinkin vain kauppakeskukset.

Mutta niin hyvin kuin monet asiat jo ovatkin, sitä selvempinä näkyvät tahrat.

Linja-autoasema, rautatieasema tai ne yhdistävä matkakeskus ovat kaupunkilaisten päivittäisiä kohtaamispaikkoja vain niissä kaupungeissa, joissa niihin kulkee paikallisliikenne. Mutta ne ovat pisteitä, joissa tulija astuu kaupunkiin – ja joissa lähtijä odottaa, ehtien katsella ympärilleen. Ne eivät ole käyntikortteja; ne ovat kasvot.

Jos Kuopion rapistuvalla juna-asemalla onkin sentään sielu, niin bussien puoli etsii onnettomuudessaan vertaistaan koko maasta. Technopoliksen vetäytyminen alueen rakennushankkeista (SS 27.6.) on sääli, mutta kaupungin ei pidä ottaa sitä aikalisänä, vaan tehtäväkäskynä.

Enää ei odotella entisen suunnitelman etenemistä. Nyt on tehtävä uusi.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Oikeistopopulistit jäivät hajalleenEU-parlamentissa

Pakkokielet

Perheiden asemaa kannattaa vahvistaa

Uotisen kauden huipennus käynnistää kulttuurikesän

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.