Kylmää kyytiä

Yhä verisemmäksi näyttää käyvän taisto matkapuhelinmarkkinoilla. Nokia ei tavoittelekaan enää liikevoittoprosenttinsa nostamista vuoden alkupuoliskon reilusta kymmenestä prosentista 13 - 19 prosenttiin, vaan matkapuhelinjätti yrittää pitää edes kymmenestä kiinni vuoden toisella puoliskolla.

Erikoiseksi liikevoittotavoitteen laskun tekee se, että Nokialla on parhaillaan käynnissä reipas kustannussäästöohjelma, jonka pitäisi tuoda liikevoittoriville lisää euroja.

Hintapaineiden lisääntymisestä todistaa sekin, että Nokia aikoo säilyttää markkinaosuutensa viime vuoden tasolla. Osuuden kasvattamispuheet ovat unohtuneet.

Nokian tulosjulkistus järkytti markkinat, sillä yhtiön osakkeen arvo romahti toistakymmentä prosenttia, reilusti alle 10 euron. Markkinat ohittivat esimerkiksi sen tosiseikan, että osakekohtainen tulos yli kolminkertaistui 10 senttiin vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Se on hieno suoritus, kun samaan aikaan Sony Ericsson 35-kertaisti tappionsa.

Kylmän kyydin tekee ymmärrettäväksi se, että tulevaisuus näyttää pahalta. Matkapuhelinmarkkinoiden kappalemääräinen myynti supistuu tänä vuonna kymmenisen prosenttia. Lisäksi Nokia ei enää arvioinut, että alan kurjin vaihe olisi taaksejäänyttä elämää.

Amerikan markkinoilla ei ole vieläkään alkanut imu, vaan päinvastoin nokialaisia on mennyt kaupaksi vähemmän kuin vuosi sitten samana aikana. Nokian kasvutoivoja näyttäisivät lukujen perusteella olevan Afrikka ja Lähi-itä.

Ei niin pahaa, ettei nokialaisittain jotakin hyvääkin: älypuhelimissa Nokian osuus nousi 41 prosenttiin. Se on osoitus siitä, etteivät älypuhelinmarkkinoiden kovat nimet RIM ja Applen iPhone ole päässeet rellestämään. Suunta on selvä: kuluttajat odottavat ratkaisuja, joissa laitteet ja palvelut ovat yhtä, kuten Olli-Pekka Kallasvuokin totesi torstaina.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.