Lahja vai Pandoran lipas?

Kreikkalaisessa mytologiassa maailman ensimmäinen nainen Pandora avasi kiehtovan lippaan ja vapautti tahtomattaan kaikki maailman vitsaukset.

Nykyisin Pandoran lippaalla tarkoitetaan usein asioita, joiden kokeileminen saattaa aiheuttaa arvaamattomia ikävyyksiä.

Euroopan unionin komissio julkaisi tämän vuoden puolella niin sanotun neljännen rautatiepaketin.

Se sisältää kuusi lainsäädäntöehdotusta, neljä tiedonantoa ja kolme vaikutusarviointia. Pakettia voi lämpimästi suositella kaikille masokisteille.

Hannu Laurikainen kirjoittaa kolumnissaan Suomen EU-edustuston verkkosivuilla, että kokonaisuudessaan neljäs rautatiepaketti on laaja ja moniulotteinen kokonaisuus.

”Piru makaa yksityiskohdissa”, hän kuitenkin lisää.

Pohjimmiltaan kyse on jäsenmaiden henkilöliikenteen vapauttamisesta kilpailulle. Unionista tulisi periaatteessa yhteinen rautatiealue.

Ajatuksella on nostetta, sillä komission tutkimuksen mukaan 71 prosenttia eurooppalaisista haluaa enemmän kilpailua rautateille.

Uudistus olisi heistä kuin lahjapaketti. He uskovat, että matkat halpenevat ja tarjonta lisääntyy.

Moni epäilee silti, että rautatiepaketti on Pandoran lippaan tavoin vitsauksia täynnä. Sen avaamisesta kaikuu varoituksia Suomen europarlamentaarikoilta useammaltakin suunnalta.

Asiaan tarttuivat äskettäin mepit Mitro Repo (sd.) ja Sirpa Pietikäinen (kok.) puheenvuoroissaan verkkolehti Uudessa Suomessa.

Repo kirjoittaa pyytäneensä komissiota selvittämään, miten se aikoo ottaa Suomen erityisolosuhteet huomioon suunnitellessaan EU:n rautatieuudistusta.

Rikkidirektiivin kohdalla syntynyttä kömmähdystä ei tule toistaa, vaatii Repo.

Hän pelkää, että useiden toimijoiden tullessa rataverkolle kannattamaton liikenne syrjäseuduilla olisi vaarassa.

Tällainen uhka on todellinen.

Sen torjumiseksi liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt VR:lle yksinoikeuden liikennöimilleen reiteille vuoden 2019 loppuun saakka.

Salaiseksi leimatussa ministeriön ja VR:n muistiossa vuodelta 2009 todetaan, että ”yksinoikeussopimus pitää sisällään VR:n kannattavan liikenteen ja sen kannattamattoman liikenteen, jonka VR hoitaa yksinoikeuden vastineeksi”.

Toisin sanoen valtio ostaa osan kannattamattomasta liikenteestä. Osan kustantaa VR niillä rahoilla, jotka se saa vilkkailta vuoroilta.

Toisaalta on väitetty, että kilpailun vapauttaminen tehostasi toimintaa ja laskisi kustannuksia. Silloin liikenne saataisiin kannattavaksi pienemmillä matkustajamäärillä.

Sirpa Pietikäinen kysyy, sotkeeko EU junaliikenteemme lopullisesti.

Pietikäisen mielestä EU:n ei ole järkeä pakottaa kilpailuun silloin, kun kilpailun edellytyksiä ei ole.

Eivät Repo ja Pietikäinen saa vastaväittäjää Sampo Terhostakaan (ps.). Hänestä ”rautateiden holtiton avaaminen kilpailulle” vaarantaa VR:n aseman tuomatta selkeitä etuja.

Oltiin vaikutuksista mitä mieltä hyvänsä, kilpailu varmasti avautuu jossakin vaiheessa. Kyse on siitä, milloin ja millä ehdoilla.

EU-maissa on henkilöliikennettä avattu jo melkoisesti kilpailulle.

Yksi liikennöitsijä on Suomen lisäksi vain Irlannissa, Kreikassa, Luxemburgissa ja Portugalissa.

Kirjoittaja on Savon Sanomien Keski-Savon aluetoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Sen sijaan, että tähdättäisiin proteiinipatukan voimalla timmin pyöreään tarakkaan, ravitsemuksella tulisi pyrkiä meidän itäsuomalaisten lempparikansantaudin ehkäisemiseen

Liikennepolitiikassa hallituskriisin ainekset

Äänestysikärajan laskua voisi kokeilla

Mistä voin luopua

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.