Lain tarkentaminen on tarpeellista

Lainsäätäjä on tarkentamassa poliisin peitetoiminnasta annettuja määräyksiä. Lakiesityksen mukaan peitetoimintaa alettaisiin valvoa niin, että siihen tarvittaisiin aina etukäteen tuomioistuimen lupa.

Laki antaisi poliisille myös oikeuden tehdä rikoksia, mutta vain tietyin tarkoin ehdoin. Peitetoimintaa on käytetty Suomessa vuodesta 2002 lähtien kymmenissä tapauksissa. Tehtävien aikana saatuja tietoja ei ole tiettävästi koskaan käytetty suorana todisteena oikeudessa.

Lakiesitys - jos se menee eduskunnassa läpi - on linjassa esimerkiksi telekuuntelulain kanssa. Telekuuntelun toteuttamiseksi poliisi joutuu joka kerta hakemaan etukäteen tuomioistuimelta luvan. Peitetoiminnan vetäminen samalle viivalle on luonnollista jatkoa tälle laille.

Hallituksen uudistukset poliisi-, esitutkinta- ja pakkokeinolakeihin ovat aina suuri keskusteluaihe. Kiihkeimmät kritisoijat katsovat, että Suomi on ajautumassa poliisivaltioksi. Tästä ei esimerkiksi peitetoiminnan hyväksymisessä ja kehittämisessä ole kyse.

Valerikollisena esiintyminen ja lievän rikoksen tekeminen tuomioistuimen luvalla on poliisille arkipäivää monissa maissa. Tällä toiminnalla ehkäistään järjestäytynyttä rikollisuutta ja terrorismia.

On ymmärrettävää, että monille kansalaisille on suoranainen kauhistus, että poliisi saisi lain suomin valtuuksin tehdä rikoksen. Tämä on kieltämättä esityksen herkin kohta. Sen mukaan peitepoliisi saisi osallistua organisoidun rikollisryhmän toimintaan.

Valerikollinen voisi esimerkiksi hankkia rikollisille toimitiloja, toimia pakoauton kuljettajana, kuljettaa tavaroita tai hoitaa taloudellisia asioita. Peitehenkilö voisi tehdä vain lieviin rikkomuksiin rinnastettavia rikoksia.

Lakiesityksessä on tuomarien näkökulmasta tärkeä kohta. He harkitsisivat vain, onko peitetoiminta tarpeellista tai välttämätöntä rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi. Tuomari ei olisi tietoinen operaation yksityiskohdista. Tällä suojeltaisiin tuomareita ja heidän läheisiään.

Peitetoimintaan osallistuvat osallistuvat poliisit ovat aina vapaaehtoisia ja sinkkuja. Peitehenkilöt voivat olla mistä päin valtakuntaa tahansa. Heidän henkilöllisyytensä on tarkoin salattu myös poliisin omassa organisaatiossa.

Peitetoimintaan liittyvien tuomioistuinten ja poliisiyksikön johdon tekemien ratkaisujen pitää olla aina huolellisesti harkittuja. Vastassa on keinoja kaihtamattomia rikollisryhmiä. Peitehenkilöiden ja heidän toiminnastaan päättävien henkilöiden turvallisuus pitää taata mahdollisimman hyvin.

Peitetoiminta on on tehokas ase esimerkiksi huume-, ihmis- ja laitonta asekauppaa sekä terrorismia vastaan. Siksi lakiesityksen soisi menevän läpi eduskunnassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Hengitähän hyvä ihminen välillä – Kiireestä ja hötkellyksestä on tullut uusi kansantauti

Suometsillä on valtava merkitys hyvivointivaltiolle

Yhteistyö on voimaa varkaiden narauttamisessa

Siirrymmekö Eriksen aikakauteen?

Kuopio säästää – joitakin hankkeita pitää lykätä tai unohtaa ne kokonaan

Keskusta puhuu hallituksessa kuin oppositiossa

Sunnuntain vaaleissa pelissä oikeusvaltio ja sananvapaus

EU on oma sisämarkkinamme

Kiinalaiset eivät pelasta meitä

Rauhansopimus tuotti Nobel-palkinnon

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.