Laineet lyövät sataman vierestä

Kuopion matkustajasatama ei todellakaan ole Suomen paras.

Satamassa on kaunista vain Kallavesi-maisema ja muutamat vanhat rakennukset.

Muuten seutu on kivierämaata, asuinlähiön takapihaa. Pelkistetysti Kuopion satama on kaksi kapakkaa rannalla. Kun terassien musiikkimeteli lakkaa, voi kuulla, kun laivat huuteloo.

Toki satama on viimevuosina pessyt kasvojaan ja veneilijöiden palvelut ovat parantuneet. Silti satama on veneilijöiden keskuudessa huonossa maineessa. Muistanette ajan, jolloin sieltä ei saanut veneeseensä edes polttoainetta.

Nyt sitä saa, mutta huono maine ei niin vaan pyyhkiydy.

Visioita sataman kehittämiseksi on perisavolaiseen tapaan piisannut.

Savon Sanomat on uutisoinut, kuinka satamamakasiiniin tulee korkeatasoinen veneilijöiden palvelukeskus, jossa on putiikkeja ja ravintolalaiva. Eipä ole näkynyt.

Sataman torikauppaa on elvytetty vuosikaudet. Vaan eipä kojut juurru kiveykseen.

Kuopion sataman toteutuksessa on unohtunut asiakaslähtöisyys. Ei laituri tee satamasta satamaa, vaan kirjava satamaelämä.

Tunnelma ei synny esiintymislavasta, missä on tanssi- tai musiikkiesityksiä. Satamafiilis ei ole viihdekeskusmeininkiä. Sitä on toisaalla ihan riittävästi.

Kuopiolaiset ovat kuitenkin ilmeisen tyytyväisiä satamaansa. Pienimuotoinen mekkala on noussut vain aikeesta siirtää satamatoimisto pois rannasta valtuusto-virastotalolle samalle luukulle, mistä muitakin asioita hoidetaan.

Tämä ei kuulemma käy, sillä palvelun on oltava lähellä veneilijöitä.

Perustelu ontuu pahasti, sillä samainen satamatoimisto palvelee lähes kymmentätuhatta kuopiolaista veneilijää. Pelkästään kaupungilla on noin 5 500 venepaikkaa ja yli 20 laiturisatamaa. Eksoottisimpia ovat kuntaliitosten mukana tulleet Vehmersalmen ja Karttulan satamat.

Palveltavia ovat myös Kuopion Pursiseuran purjehtijat. He ovat talkoovoimin nostaneet Pirttiniemen komeaksi tukikohdaksi, jossa on parisataa venepaikkaa ja toinen mokoma rakenteilla.

Myös rahtisatama Kumpusaaressa on satamatoimiston työmaata.

Miksi heidän olisi vaikeampi asioida virastotalolla matkustajasataman sijaan?

Satamatoimiston sijainti on sivuseikka. Tärkeämpää olisi keskustella Kuopion matkustajasataman tulevaisuudesta.

Asutus on Kuopiossa hajautunut laajalle vesistön pirstomalle alueelle. Siksi satamasatsaus on hajonnut pitkin poukamia kuin varpusparvi. Asukkaat haluavat, että venepalvelut ovat mahdollisimman lähellä omaa kotia. Uusinta satamaa pukkaa Saaristokadun tyveen.

Entä jos kaupunki olisi pitänyt ruorista topakasti kiinni, ja satsannut paukut matkustajasatamaan?

Millainen kaupunkikuva olisi, jos koko Kallaveden ranta Maljalahdelta Väinölänniemen uimalalle olisi yhtenäistä satamaa tiiviin kerrostaloseinämän sijaan?

Olisi kalastajien satama, pienveneilijöiden satama, höyrylaivojen laiturit ja purjeveneiden mastomeri.

Ihailemme purjevenesatamia rantalomillamme vieraissa maissa, mutta Kuopiossa nämä komistukset ovat piilossa Pirttiniemessä. Entä jos ne olisivat ankkurissa Väinölänniemen tenniskenttien edustalla?

Alunperinhän purjeveneet olivat Väinölänniemen Keilinniemessä, mistä ne1960-luvun alussa laskettiin Pirttiniemeen.

Jos Kuopion satamasta halutaan parempi, esimerkkiä voisi hakea Lappeenrannasta. Siellä on tyylikäs, viihtyisä ja palveleva kokonaisuus. Satama, jossa koko perhe viihtyy.

Satamaa reunustaa helteellä vilpoisa Kasinonpuisto, jonka vanhojen puiden katveessa on mukava käyskennellä.

Kuopiossa trendinä on kaataa puut ja päällystää maa kiviröykkiöillä, joiden lomaan istutetaan erikoiskasveja, jotka eivät menesty. Miksi? Puistonhan pitäisi olla vastakohta rakennetulle kaupunkiympäristölle.

Lappeenrannan satamassa on satsattu kahviloihin, jotka ovat auki illallakin. Ne eivät ole mitään pressutelttoja, vaan kauniita puurakennuksia. On vohveli- ja jäätelökahvilat sekä paikkakunnan erikoisuuksia, lörtsyjä tarjoava. Lisäksi puiston kulmassa on tyylikäs rantakahvila, jonka terassilta voi seurata sataman torimeininkiä.

Hyvätasoista ravintolapalveluista voi valita. Rantaan on ankkuroitu useita ravintolalaivoja, jotka ovat tyylikkäitä iltavalaistuksessa.

Lapsia kiinnostaa taustalla nouseva Lappeenrannan linnoitus, jonka päässä on kesäisin Suomen suurin hiekkalinna.

Jos ette ole vielä käyneet Lappeenrannan satamassa, käykää ihmeessä. Siellä näkee purjeveneitäkin.

Kirjoittaja on Savon Sanomien uutistoimittaja.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.