Lentojen verotusta selvitettävä EU-tasolla

Vaatimus lentoverosta Suomeen on päätymässä eduskuntakäsittelyyn yltäneiden mutta eduskunnassa hylättävien kansalaisaloitteiden kasvavaan pinoon. Uutissuomalaisen kyselyn mukaan aloitetta kannattavat puolueiden puheenjohtajista vain vihreiden Maria Ohisalo ja Vasemmistoliiton Li Andersson. Tavoite lentoliikenteen päästöjen hillinnästä ilmastosyistä on mitä parhain, mutta ehdotetulla keinolla se ei toteudu kuluvalla vaalikaudella.

Koko Euroopan unionin kattavana lentovero sen sijaan kerää laajaa kannatusta eikä yhtään vastustajaa. Epäröivän ”ehkä”-vastauksen EU-tason ratkaisulle antavat vain Antti Rinne (sd.), Anna-Maja Henriksson (r.) ja Sari Essayah (kd.). Vastaamista on kuitenkin saattanut helpottaa arvio, jonka mukaan jäsenvaltioiden yksimielistä päätöstä edellyttävän veron toteutuminen on epätodennäköistä.

Aloitteen allekirjoittajia on innoittanut Ruotsin esimerkki, joka osoittaa, että kansallisen tason lentoverolla voidaan vähentää lentämistä ja siten lähestyä kunnianhimoisia päästörajoitustavoitteita. Ruotsissa myös julkinen keskustelu ”lentohäpeästä” on johtanut ilmateitse matkustamisen vähenemiseen ja junaliikenteen suosion kasvuun.

Suomessa aloitetta vastustavat oikeistopuolueet katsovat, että suomalaisille suunnattu vero haittaisi kotimaan matkailua, lentojen ja lentokenttien kannattavuutta ja alueellista tasa-arvoa. Etenkin maakuntien elinkeinoelämälle tärkeät yhteydet Helsinki–Vantaalle vaarantuisivat, sillä niillä liikennöidään jo nyt kannattavuusrajalla. Myös Helsinki-Vantaan vahvistunut kansainvälinen asema ”porttina Aasiaan” saattaisi taantua.

Tasaveron luonteinen kulutusvero heikentäisi myös liikkumisen sosiaalista tasa-arvoa, mihin vasemmistopuolueet ovat kiinnittäneet yllättävän vähän huomioita. Lentoliikenteen jatkuva kasvu halpalentojen yleistymisen myötä ei ole tehnyt ilmastolle hyvää, mutta se on avannut maailman pieni- ja keskituloisille. Muutaman kymmenen tai sadan euron vero ei estäisi rikkaita matkustamasta, mutta köyhät se pitäisi yhä useammin maassa.

Esimerkiksi Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Paavo Arhinmäki on huomauttanut, että suurin osa suomalaisten lentomatkoista on lomamatkoja, eikä kenenkään ihmisoikeuksien toteutuminen ole kiinni lentolippujen hinnasta (Yle 1.11.). Ryhdikästä puhetta, mutta samalla helppo maalitaulu köyhien puolustajina esiintyville perussuomalaisille.

Nykyisessä hallitusohjelmassa on sitouduttu tukemaan päästökaupan laajentamista lentoliikenteen päästöihin tai selvittämään lentoveron käyttöönottoa EU:n laajuisesti tai globaalisti. Hallitus näyttää lykkäävän hankalaa asiaa eteenpäin ja pois omista käsistään. Selvityttämisen kautta rauhallisesti eteneminen on kuitenkin perusteltua. Suomen omalle liikenteelleen langettama lentovero heikentäisi kilpailukykyä, mutta sen vaikutus maapallon ilmaston kokonaisuuteen jäisi vähäiseksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Jalkapallokansan elinkautinen päättyy vihdoin ja karmeat haavat umpeutuvat sielustani

Poliitikkojen ei pidä himoita valtavia eläkerahastoja

Taiteesta on keskusteltava nuorten kanssa

Energiafuusio

Kaikki lääkitykselle

Johtajapulmasta tulee pitkään imagotappiota

Energiamarkkinoilla on taas nähtävissä vaaran merkkejä

Suomen monitieteisin yliopisto

Malttia pöyristymisiin

Kuopion täytyy tarkastella menojakin kriittisesti

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.