Leveällä oleviin seiniin syntyy väistämättä koloja

Aktiivinen Eroa kirkosta -sivusto on tapansa mukaan ilakoinut sillä, että Suomen evankelis-luterilaisesta kansankirkosta on kuluneen viikon aikana eronnut tavallista enemmän väkeä. Syitä eronneiden määrän kasvuun on aina monia, vaikka kirkon ulkopuolelta osoitellaan mielellään sormella vaikkapa kirkollisasioista hallituksessa vastaavan Päivi Räsäsen lausuntoihin. Helposti jää huomaamatta, että koloja kirkon leveällä olevissa seinissä on kaikilla reunoilla.

Räsäsen käsitykset avioliittolaista ärsyttivät varmasti ihmisiä ja johtivat päätöksiin erota kirkosta. Toisella laidalla protestoitiin muun muassa sen vuoksi, että Vantaan seurakunta päätti mennä mukaan seksimessuille. Moniäänisyys kuuluu suureen kansankirkkoon, mutta moniääninen kirkko on hankala niille, jotka haluavat kuulla vain yhtä ääntä.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko joutuu satunnaisten eropiikkien lisäksi kamppailemaan myös toisenlaista murenemista vastaan. Kirkon sisältä löytyy järjestäytyneitä ryhmiä, joilla on suuria vaikeuksia hyväksyä luterilaisen kirkon oppia ja jotka sen vuoksi avoimesti kapinoivat kirkkoa ja sen järjestystä vastaan.

Tunnettu esimerkki tästä on Luther-säätiö – tai Lähetyshiippakunta – joka jo käytännössä on muodostanut oman, luterilaisesta kirkosta erillisen kirkkokunnan omine piispoineen ja seurakuntineen. Luther-säätiön toiminnassa olevista suuri osa kuitenkin edelleen on kansakirkon jäseniä.

Uusin ulospäin koputteleva ryhmä on esikoislestadiolaiset, jotka ovat asettaneet työryhmän selvittämään mahdollisuutta ryhtyä toimittamaan maallikoiden voimin omia sakramenttejaan. Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että maallikkovetoisen liikkeen sisällä esimerkiksi kasteen ja ehtoollisen toimittaisivat maallikot, eivät enää luterilaisen kirkon papit.

Esikoislestadiolaiset ovat 1900-luvun alussa syntynyt lestadiolaisen herätysliikkeen haara. Liike toimii lähinnä pohjoismaissa ja Yhdysvalloissa. Suomessa esikoislestadiolaisia on arviolta noin 12 000.

Lestadiolaisen herätysliikkeen päähaaraan eli vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen kuuluu moninkertainen määrä ihmisiä. Vanhoillislestadiolaisten eksklusiivinen seurakuntaoppi – vain liikkeeseen kuuluvat pelastuvat – on luterilaiselle kirkolle teologisesti hankala asia. Vanhoillislestadiolaiset eivät ole jännittäneet opillista jousta niin kireälle, että se olisi lauennut.

Esikoislestadiolaisten kaavailut omista sakramenteista saattavat kuitenkin johtaa siihen, että liike ajautuu Luther-säätiön ja Lähetyshiippakunnan kaltaiseen skismaattiseen tilanteeseen ja lopulta eroon luterilaisesta kirkosta.

Tästä esikoislestadiolaista liikettä varoittavat luterilaisen kirkon piispat, joiden liikkeelle lähettämän kirjeen Kotimaa24-sivusto on julkaissut. Omien sakramenttien käyttöön ottaminen johtaisi piispojen mukaan siihen, että yhteisiä jumalanpalveluksia ei voisi järjestää eikä liike saisi nykyiseen tapaan lupaa rippikoulujen järjestämiseen.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Viisigee shakkinappulana

Työstä palautumiseen tarvitaan myös lepopäiviä

Viisuboikotti on lähellä antisemitismiä

Keskusta käynnisti hallituksen synnytystuskat

Kreikka on hyvä maa

Kirkkopäivillä pohditaan sananvapautta

Keskustan kääntymys

Puheisiin Itäradasta on syytä tarttua hanakasti

Nolla ei ole merkitsevä numero

Sitran ilmastopuheista puuttuu pohdinta ja realismi

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.