Liikennesäännöissä vältettävä harmaita alueita

Tuore ehdotus tieliikennelain kokonaisuudistukseksi sisältää paljon hyvää, jotain arveluttavaa ja ripauksen sinistä. Hyvä esimerkki osittain ristiriitaisistakin tavoitteista on kaavailtu liikennemerkki liian hiljaa ajamisen kieltämiseksi. Vähimmäisnopeuden asettaminen voi olla paikallaan esimerkiksi moottoriteillä. Sinisellä pohjalla ilmoitettu lukema saattaa kuitenkin hämmentää varsinkin, jos se tulkitaan epähuomiossa enimmäisnopeudeksi.

Neljä vuotta työn alla ollut uudistus on edennyt lausuntovaiheeseen. Liikenne- ja viestintäministeriössä on pyritty ottamaan huomioon liikenteen tulevaisuuden trendejä sähköautojen leviämisestä eritasoisiin automaattiohjauksiin. Valmistelutyötä on johtanut myös ajatus, että tienkäyttäjät ottaisivat jatkossa enemmän vastuuta omasta turvallisuudestaan.

Muun muassa polkupyörän ja heijastimen käyttöpakosta luovuttaisiin lain tasolla ja niiden käyttöön kannustettaisiin valistuksen avulla. Kypäräpakon poistoa puoltavat eräät tutkimustulokset, joiden mukaan kypärä voi tuudittaa väärään turvallisuudentunteeseen ja siten lisätä onnettomuusriskiä.

Onnettomuuden sattuessa kypärä kuitenkin suojaa vakavilta päävammoilta. Kevyen liikenteen turvallisuus riippuisi jatkossa entistä enemmän terveestä järjestä tai sen puutteesta. Vaikeasti valvottavien vähäisten rikkeiden seuraamisvelvoitteesta luopuminen vapauttaa poliisin voimavaroja turvallisuuden kannalta tärkeämpiin tehtäviin.

Edelleen oman harkinnan varassa on jatkossa se, ajaako paketti- tai matkailuautoa yli 80 kilometrin tuntinopeudella tiellä, jossa se on yleisesti sallittua. Tästä ei syntyne lisähaittaa. Nopeusrajoituksista piittaamattomat kaahailijat ovat jatkossakin oma lukunsa.

Tulkinnanvaraisten harmaiden alueiden syntymistä liikenteessä tulee kuitenkin välttää. Kysymyksiä herättää esimerkiksi uudenlaisen pyöräkadun käsite. Tällaisella kadulla autoilija antaa polkupyörille esteettömän kulun ja sovittaa nopeutensa niiden liikkeeseen. Näinköhän käytäntö osoittautuu yhtä sujuvaksi kuin teoria. Kokemukset esimerkiksi Kuopion keskustassa sijaitsevalta autoille sallitulta kävelykadulta todistavat sen puolesta, että autot ajavat kuin ennenkin ja jalankulkijat väistävät.

Läheltä piti -tilanteita voi syntyä myös, jos kulkusuunnassa vasemmalle puolelle tietä pysäköinti sallitaan. Erikoista on sekin, että pyörällä saisi ajaa yksisuuntaisella ajoradalla liikennettä vastaan. Muutoksella halutaan kannustaa pyöräilyyn, mutta samalla pyöräilyonnettomuudet uhkaavat lisääntyä.

Periaatteessa yksilön vastuun lisäämisen tavoite on oikea, kunhan säännöt ovat mahdollisimman selkeät eikä vapauden lisäys johda vaaratilanteiden määrän kasvuun. Lausuntokierroksella kertyvien ehdotusten pohjalta moni yksityiskohta voi vielä muuttua. Etenkin liikenneturvallisuuden asiantuntijoita kannattaa kuunnella herkällä korvalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Sen sijaan, että tähdättäisiin proteiinipatukan voimalla timmin pyöreään tarakkaan, ravitsemuksella tulisi pyrkiä meidän itäsuomalaisten lempparikansantaudin ehkäisemiseen

Liikennepolitiikassa hallituskriisin ainekset

Äänestysikärajan laskua voisi kokeilla

Mistä voin luopua

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.