Liikenteessä on nyt tappotahti

Suomen teiltä ja kaduilta kuuluu pahoja uutisia: Liikenteen kaistapäät tappavat viattomia ihmisiä viikosta toiseen.

Tänä kesänä murhe asuu monessa kodissa. Inhimillistä on, että ihminen turtuu jatkuviin suruviesteihin. Näin on käynyt maan ministereille. Hallitus katsoo tumput suorina vuosikymmenen lahtaamista. Se kehuu alkolukkoa, joka kuulemma häätää rattijuopot liikenteestä. Maan johdolla ei sen sijaan ole aikomustakaan palauttaa kuria liikenteeseen eikä lopettaa Villin Lännen meininkiä.

Suomen teillä vallitsee viidakon laki. Vain nopeimmat elävät. Humalapäissään ajavat kaaharit ovat sisäistäneet tämän lain hengen kiitettävästi.

Liikennekulttuurimme on romahtanut: Rattijuoppoudesta on tullut muoti-ilmiö. Kortitta ajaminen on yleistä huvia. Punaisista liikennevaloista ei piitata. Piikkimatto pikemminkin kiihottaa kuin pelottaa. Teillä on nyt tappotahti.

ESIMERKKEJÄ tolkuttomuuksista piisaa vaikka kuinka paljon.

19-vuotias mies listi lastenvaunuja työntäneen isän ja tämän vajaan vuoden ikäisen poikalapsen sairaalakuntoon Tampereella. Kaahari osui uhreihinsa jalkakäytävällä ampaistuaan sitä ennen yhdensuuntaista katua väärään suuntaan.

29-vuotias mies ajoi kännissä 17-vuotiaan tytön kuoliaaksi ja pakeni paikalta. Tapaus sattui Hyvinkäällä. Kuskin kortti oli kuivumassa.

18-vuotias, juuri ajokortin saanut tyttö ajoi isolla ylinopeudella koivikkoon Utajärvellä. Kolme alle 18-vuotiasta ihmistä kuoli. Kuski oli selvin päin ja loukkaantui hengenvaarallisesti.

35-vuotias rattijuoppo ajoi 39-vuotiaan perheenisän tien pintaan Nokialla. Uhri menehtyi teholla.

Kaaharit ja rattijuopot toimittivat mullan alle viisi viatonta viikossa. Osa loukkaantuneista makaa yhä sairaalassa.

LAINSÄÄTÄJÄN on otettava käyttöön kovat otteet, jotta lainkuuliaisten ihmisten turvallisuus taataan liikenteessä.

Ihmiset on saatava vastuuseen rikkomuksistaan. Porsaanreiät on tukittava. Yksi sellainen tuli esille Kangasniemellä juhannuksen jälkeen. 29-vuotias paikkakuntalainen mies kärähti 34. kerran kortitta ajosta. Poliisi antoi kuskille sakot, mutta ei voinut tehdä moninkertaiselle lainrikkojalle enempää. Mikkeliläinen ylikomisario kommentoi tapausta seuraavasti: "Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta ei anna meille mahdollisuutta laittaa rikoksen tekijää telkien taakse. Emme voi ottaa edes autoa pois". (Savon Sanomat 28.6.)

Haloo, oikeusministeri Tuija Brax (vihr.), olisikohan laissa viilaamisen paikka? Joku muukin voi pian vertailla, onko edullisempaa maksaa sakot kangasniemeläiseen tapaan kuin hankkia ajokortti.

LIIKENTEEN HÄIRIKÖT ovat pieni vähemmistö. Kesä on osoittanut, että pienikin määrä on jo tappava annos. Siksi sekopäät on siivottava äkkiä teiltä pois.

On olemassa paljon "asiantuntijoita", jotka vannovat valistuksen voimaan. Poliisi, Liikenneturva ja monet muut liikenteen kanssa tekemisissä olevat tahot ovat valistaneet ihmisiä vuodesta toiseen. Turhaan - näköjään.

Nyt pää on tullut vetävän käteen. So-, so-linjalla jatkaminen johtaa yhä suurempiin kauheuksiin. Rattijuoppojen ja kaaharien hyssyttely pitää lopettaa.

KURINPALAUTUS on kova juttu. Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) voisi jättää uuden naisystävänsä hetkeksi rauhaan ja kasata hallituksen avainministerit kriisikokoukseen pohtimaan, kuinka järjestys palautetaan liikenteeseen.

Palaverissa voisi miettiä, millaiset sanktiot purevat kovimmin toistuvasti törkeyksiin syyllistyviin. Kulkupelin takavarikoiminen valtiolle, pakkohoito alkoholin ongelmakäyttäjille, pakkotyö 1950-luvun Seutulan malliin voisivat olla pohdittavia keinoja.

Liikenteen luupäitä ei tietenkään saada pelkillä rangaistuksilla kuriin. Syyt vaikeuksiin pesivät usein syrjäytymisessä, joka johtaa välinpitämättömyyteen. Hällä väliä -tyyliin elävän kansalaisen saaminen ojennukseen on todella vaativa taiteenlaji.

Sen tietävät muutkin kuin liikenteessä liikkuvat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Sen sijaan, että tähdättäisiin proteiinipatukan voimalla timmin pyöreään tarakkaan, ravitsemuksella tulisi pyrkiä meidän itäsuomalaisten lempparikansantaudin ehkäisemiseen

Liikennepolitiikassa hallituskriisin ainekset

Äänestysikärajan laskua voisi kokeilla

Mistä voin luopua

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.