Lisää turisteja Savoon

Kansainvälinen lentomatkustus kääntyi viime vuonna Suomessa nousuun samalla, kun kotimaan lentomatkustus väheni. Näin kertovat Finavian tilastot. Moni turisti lentää suoraan Lappiin. Rovaniemen, Kuusamon ja Kittilän lentokentät ovat olleet Britanniasta, Ranskasta, Hollannista, Japanista sekä Sveitsistä saapuneiden turistien ahkerassa käytössä.

Myös venäläisten matkailijoiden määrä Suomessa lisääntyi viime vuonna viisitoista prosenttia. Matkailun Edistämiskeskuksen arvion mukaan Suomessa vierailee loppiaisen aikoihin 110 000-120 000 venäläistä. Turistivirta ei rajoitu ainoastaan loppiaisen aikoihin, eikä talvikuukausille, sillä venäläiset ovat löytäneet myös Suomen matkailumaana myös kesäisin.

Myös Pohjois-Savo ja Itä-Suomi ovat saaneet jo vuosia osansa tästä virrasta, mutta valtaosa Tahkolla lomailevista venäläisistä saapuu Savoon omalla autolla. Loppiaisena heitä yöpyi Tahkolla 5 500 henkeä.

Tilastokeskuksen arvioiden mukaan matkailutoimialat voisivat työllistää vuonna 2020 noin 40 000 henkilöä nykyhetkeä enemmän. Niiden bruttokansantuoteosuus voisi nousta 3,8 prosentista 5,1 prosenttiin ja verokertymä voisi nousta neljästä miljardista 7,5 miljardiin euroon. Lisäksi vuoden 2020 matkailutulon määrän tavoitteeksi on asetettu 20,7 miljardia, kun se vuonna 2007 oli 11 miljardia euroa.

Eniten yöpymisiä Suomessa viime vuonna kirjattiin venäläisille eli noin miljoona, jossa kasvua oli kahdeksan prosenttia. Seuraavana tulevat ruotsalaiset puolet venäläisten määrästä ja kasvua neljä prosenttia. Saksalaisten yöpymiset vähenivät kolmella ja brittien kahdellatoista prosentilla.

Talvimatkailu oli yhdeksän prosentin kasvussa. Lappi ja Kuusamon alue saa yöpyjien määrästä noin kahdeksantoista prosentin osuuden. Järvi-Suomen osuus on noin 20 prosenttia. Etelä-Suomessa yöpymiset ovat kokonaismäärästä 56 prosenttia.

Kokonaismatkailijamäärät olivat kahden prosentin kasvussa viime vuoteen verrattuna, vaikkakaan emme ole vieläkään vuoden 2008 huippuluvuissa. Positiivista oli, että Järvi-Suomen matkailijamäärät olivat nousussa.

Yhteydet kuntoon Mitä me Itä-Suomessa voisimme tehdä vielä paremmin saadaksemme yhä useamman turistin maakuntaamme?

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistautuu laatimaan vuoden 2011 liikennepoliittisen selonteon. Siinä määritellään pitkälti niitä toimenpiteitä, jotka vaikuttavat myös matkailuelinkeinon toimintamahdollisuuksiin.

Tiestön ylläpidon rahoitus voi asettaa tulevaisuudessa tieverkon kunnolle määrällisiä ja laadullisia rajoituksia. Pääpainon matkailukohteiden saavuttavuudessa tuli olla tulevaisuudessa erityisesti juna- ja lentoliikenteen kehittämisessä.

Suomessa on 25 alueellista lentokenttää, joiden toimintaa tuetaan jo nyt Helsinki-Vantaan lentokentän maksuilla. Suomessa on kuusi kannattavaa lentokenttää. Lisäksi Finavia Oyj:lla ja julkisilla toimijoilla kuten kaupungeilla ja maakuntaliitoilla on mahdollisuus tukea uusien lentoreittien avaamista alentamalla lentoyhtiöltä perittäviä maksuja tai myöntämällä määräaikaista markkinointitukea uuden lentoreitin tukemiseksi.

Vaihtoehtoja Turistien oman auton käytön rinnalle tulisi rakentaa kilpailukykyiset matkustusvaihtoehdot. Rissalan lentoaseman nostaminen entistä vahvempaan ulkomailta Pohjois-Savoon suuntautuvan liikenteen kohteeksi.

Tahkon ja Kuopion alue mahdollistaisi kansainvälisen matkailun kasvun maakunnassamme. Tahkon ja Kuopion välinen matka taittuu 45 minuutissa. Rissalasta Tahkolle pääsee noin puolessa tunnissa. Yhteydet Kuopion ja Tahkon välillä ovat erinomaiset.

Kuopion läheinen sijainti tarjoaa mahdollisuudet muuhunkin ajankäyttöön ja harrastamiseen. Miten olisi suora lentoyhteys Pietarista Rissalaan? Tai kenties Moskovan ja Rissalan välillä?

On houkuttelevaa leikkiä ajatuksella, että Pietarin saavuttaisi Rissalasta alle tunnin lennolla ja päinvastoin. Yhteys mahdollistaisi myös viikonloppumatkustamisen. Alussa yhteydet voisivat olla charter-tyyppisiä ja mikäli kiinnostusta ja matkustajia riittäisi, olisi yhteys mahdollista muuttaa myöhemmin jopa reittilennoiksi.

Toinen tärkeä mahdollistaja maakunnan matkailulle on Helsinki-Pietari väliä kulkeva Allegro-juna. Sillä saapuvien turistien pitäisi päästä sujuvasti vaihtamaan junaa maakuntaan aivan kuten Sveitsissä on jo vuosikymmeniä hiottu yhteen julkisten liikennevälineiden aikataulut palvelemaan maan turismiteollisuutta. Joustava siirtyminen Allegrosta Kouvolan kautta Kuopioon olisi järkevä matkustustapa Itä-Suomeen.

Ostosmatkailua Uuden entistä ehomman kaupallisen tarjonnan lisääntyessä Kuopio tarjoaa mahdollisuudet myös ostosmatkailuun. Kaupungissa voi seurata pääsarjatason urheilutapahtumia niin kesällä kuin talvella ja kulttuuritarjontakin täyttää monen vaativimmankin harrastajan toiveet.

Uskoisin, että talviaikaan loppiaisesta huhtikuulle edellytykset turistien määrän kasvattamiseen tätä kautta olisivat mitä ilmeisimmät. Yhä useampi on löytänyt Tahkon myös kesäisin.

Turvallisuus ja rauhallisuus ovat ulkomaisten matkailijoiden tärkeimpiä kriteereitä Suomen valinnalla matkailumaaksi. Luonto on tärkeimpiä valttejamme kisaillessamme turisteista, mutta se ei yksistään riitä.

Pitää olla mielikuvitusta ja avarakatseisuutta ja ennen kaikkea uusia ideoita, jotta pystymme erottautumaan suuresta massasta. Itäsuomalainen lupsakkuus, iloisuus ja terve uteliaisuus voi olla esimerkiksi yksi valttikortti erottautumiseen. Suomen jääkiekkomaajoukkue teki upeaa markkinointityötä maailmalla. Nyt on meidän vuoromme.

Matkailun työllisyysvaikutukset ovat merkittävät ja elinkeino tasapainottaa maamme alueellista kehitystä. Itä-Suomen vahvuudet ovat kaupassa, palveluissa ja matkailussa. Miksi emme kehittäisi ja panostaisi toimiviin liikenneyhteyksiin ja kertoisi niistä myös muille?

Kirjoittaja on Keskon Itä-Suomen aluejohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Keski-ikäänliukuja

Isoja riskejä Iranin jaUSA:n uhittelussa

Kuopion seutu avautuu ruokamatkailulle

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Yliopistojen todistusvalinta johtaa uusiin ongelmiin

Kannattaako metsien jatkuva kasvatus?

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.