Luottokortin höyläys loppui

Luottokorttikauppaa hallinnoiva Luottokunta Oy lopetti leimauslaitteilla eli "höylillä" tehtyjen maksulappujen vastaanoton, käsittelyn ja tilittämisen vuodenvaihteessa.

Tämä tiesi vaikeuksia pikkuyrityksille. Helsingin Sanomien haastattelema antikvariaattikauppias laski, ettei hänellä ole varaa 1 200 euron vuotuisiin lisäkustannuksiin, jotka aiheutuisivat Luottokunnan vaatimasta sirumaksupäätteestä. (HS. 31.12.)

Kauppias ymmärtää, että sirusysteemi sisältää merkittäviä turvaelementtejä, mutta kustannukset ovat silti liian kovat. Niinpä hänelle eivät enää kelpaa Visa eikä MasterCard. Pankkikorttia voi tosin höylätä entiseen malliin - toistaiseksi.

MAKSUAIKAKORTIT, joita kansankielessä kutsutaan yleisesti luottokorteiksi kuuluvat suomalaiseen arkeen. Suomi on tässä mielessä Yhdysvaltain rinnalla yksi maailman nykyaikaisimmista maista.

Luottokorteista syntyy kustannuksia niin kauppiaalle kuin kuluttajalle. Yrityksen kustannukset syntyvät moderneista kassakonejärjestelmistä, joihin maksuaikakortit on integroitu sekä luottokorttiyhtiöille maksettavista komissioista. Asiakas puolestaan pulittaa korteistaan vuosimaksun.

Luottokortteja hyväksyvä taho ilmoittaa usein näkyvästi, mitkä maksuvälineet se hyväksyy. Ikäviä yllätyksiä saattaa kuitenkin tulla. Maailmalla on nimittäin lukuisia pikku liikkeitä, joiden ikkunassa luvataan, että maksuvälineeksi käyvät tunnetuimmat kortit Visa, MasterCard, Diners, American Express (Amex) sekä bisneskortti Eurocard. Mainos ei kuitenkaan aina pidä kutiaan. Jos esimerkiksi tingit tavaran hinnasta osan pois tai tuote on alennuksessa, niin maksuvälineeksi ei käy muu kuin käteinen tai Visa.

Visa siksi, että sillä on alhainen komissio.

Kuluttaja voi ihan vapaasti meuhkata kauppiaalle. Ikkunassa olevat luottokorttikyltit ovat kevyttä kamaa, sillä kauppiaan etu ei ole sulattaa katetta pois.

USEIMPIEN IHMISTEN perusturva on Visa-pankkikorttiyhdistelmä. Sen lisäksi lompakossa kimaltelevat usein joko Master, Diners tai Amex. Kunkin kolmen kortin "karvahattumallin" vuosimaksu on noin 60 euroa.

Luottokortti on kuin auto. Lisävarustuksella saadaan peruskorttiin verrattuna mukavuutta, jopa ylellisyyttä. Johtotähti Suomessa on Amex Platinum. Kortinhaltijaksi pääsee vain luottokorttiyhtiön kutsumana. Vuosimaksu on 550 euroa, joka pitää sisällään monenlaisia herkkuja.

Kun asiakas on pulittanut kymmeniä tai satoja euroja vuosimaksuja, hän odottaa, että korttia voi vinguttaa melkein missä tahansa. Jos korttia ei hyväksytä mainoksista huolimatta, kortinhaltija on oikeutetusti vihoissaan.

TOTTA ON, ettei edes 60 euron korttia ole järkevää hankkia, jos oman talouden menot ovat pienet. Monet taas viis veisaavat korteista periaatteellisista syistä.

Luottokorttien yksi autuus on vaivattomuuden ja korottoman maksuajan lisäksi pisteiden keräämismahdollisuus. Pisteillä voi saada edullisesti tai ilmaiseksi erilaisia tavaroita, hotelliyöpymisiä, lentomatkoja jne. Noheva kuluttaja voi tehdä ison tilin yhdistämällä luottokortin ja esimerkiksi lentoyhtiöiden frequent flyer-korttien hyödyt.

Homma menee näin: Maksat lentolipun luottokortilla, saat maksusta pisteitä erilaisin kertoimin ja vingutat lopuksi lentoyhtiön pistekorttia lähtöselvityksessä. Pisteitä ropisee samanaikaisesti yhteen laariin kahdella eri kortilla.

Kortinhaltija kerää kuitenkin suurimman pistepotin käyttämällä luottokorttia marketin kassalla. Vuoden ruokaostoksilla voi helposti tienata 2-3 lentomatkaa Eurooppaan.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Vanhankissanpäivät

Pahat, rumat ja päästöttömät

Soten kaatuminen närästäisi Pohjois-Savossa

EU:n on muodostettava oma ääni maailmanpolitiikassa

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Tiedeuutisissa liioittelu on pahinta myrkkyä

EU-parlamenttiin tarvitaan tänään taistelevia norsuja

Yritysten koko verojalanjälki on iso

Ovien aukaisijoidenkin oltava varuillaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.