Maailman suurin ostospäivä

Kauppaa tehdään jossain päin maailmaa jatkuvasti, mutta erityisen hyvin kauppa käy juuri tänään. Ja se on perin kiinalainen juttu.

Tänään vietetään nimittäin Singles Dayta, eli ”sinkkujen päivää”. Tänään kiinalaiset verkkokaupat tahkoavat aivan käsittämättömiä määriä rahaa.

Kiinalaiset ovat viettäneet sinkkujen päivää jo parikymmentä vuotta. Yliopisto-opiskelijoiden aloittama perinne tarkoitti aluksi päivää, jolloin naimattomat nuoret, eli sinkut, juhlivat ja tapasivat toisiaan. Hurjaksi kulutusjuhlaksi se alkoi muotoutua vasta myöhemmin.

Amerikkalainen Businessweek kertoi viime viikolla, että kiinalaisen verkkokaupan Alibaban liikevaihto oli viime vuonna sinkkujen päivänä kaksinkertainen verrattuna siihen, mihin amerikkalaiset verkkokaupat yhteensä ylsivät Yhdysvaltojen oman ostospäivän Black Fridayn, eli mustan perjantain aikana. Oikeasti Alibaba ei ole vain mikä tahansa verkkokauppa. Enemmänkin se on jättikonserni, jonka markkina-arvo ohitti syyskuussa Facebookin.

Kun mukaan lasketaan kaikki verkkokaupat niin kiinalaiset kuluttivat viime vuonna Singles Dayn aikana yhteensä 50 miljardia yania, joka on noin 6,5 miljardia euroa. Suomessa sinkkujen päivän vietosta kertoi esimerkiksi Ilta-Sanomat.

Tänä vuonna myynnistä odotetaan vieläkin hurjempaa, koska internetin käyttö on lisääntynyt vauhdilla kiinalaisten kuluttajien keskuudessa. Esimerkiksi Kiinan posti on valmistautunut toimittamaan yli 90 miljoonaa pakettia päivässä.

Suomessa meneillään oleva suuri ostosryntäys kestää lähes kaksi seuraavaa kuukautta.

Sen nimi on joulusesonki, joka on monessa kaupparyhmässä jo onnistuneesti polkaistu käyntiin. Joulun kellot ja joululaulut ovat alkaneet soida kaupoissa kautta maan ja hyllyt täyttyvät sesonkituotteista.

Joulusesonki kiihdyttää hieman suomalaista verkkokauppaa. Suomalaisten nettiostamisen on arvioitu lisääntyvän alkaneen sesongin aikana 11 prosentilla viime vuoteen verrattuna. Kokonaisuudessaan jouluajan nettikaupan osuus suomalaisten verkko-ostoksista on noin 17 prosenttia.

Suomalaisten ostavatkin verkosta varsin tasaisesti koko vuoden ympäri, eikä verkkokaupan menestys näytä olevan joulusesongista kiinni.

Verkkokaupassa ensimmäinen piikki joulumyynnissä oli 3. marraskuuta. Ohjelmistotalo Adoben mukaan nettiostosten määrä kasvoi silloin 134 prosenttia päiväkeskiarvoon verrattuna. Samoin Adobe ennustaa, että suomalaisten suosituin nettiostospäivä on torstaina 11.12.2014.

Silloin verkkokaupassa kulutetaan arviolta noin 54 miljoonaa euroa. Se tarkoittaa, että jokainen suomalainen käyttää arviolta 9,8 euroa verkko-ostoksiin. Sen perusteella suomalaiset ovat kolmanneksi ahkerimpia verkko-ostajia. Ruotsalaiset ovat listan ykkösenä ja sveitsiläiset tulevat hyvänä kakkosena.

Nettiostaminen tulee jatkuvasti helpommaksi ja samalla sen osuus kaupankäynnistä kasvaa koko ajan. Esimerkiksi kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan ostaminen verkosta yleistyy jatkuvasti, samoin vaatteiden ja kenkien. Verkosta voi ostaa melkein mitä tahansa vain omalla sohvalla istumalla ja kuljetusliike toimittaa tavarat kotiovelle saakka. Kaupassa käyminen ei voisi juuri olla helpompaa. Täytyy vain tietää mitä tilaa.

Verkkokaupasta ei kuitenkaan voi ostaa palvelua. Hyvä palvelu pystyy nimittäin haastamaan verkkokaupan helppouden. Ja kuuluvat ne jouluruuhkatkin asiaan, vaikka joku toinen saattaisi olla muuta mieltä.

Kirjoittaja on taloustoimituksen esimies.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Rankkareita ja rasisteja

Uskon aitouden arviointi on ylivoimainen tehtävä

Maalla koetellaan jaksamisen äärirajoja

Toiveajatteluun ei ole varaa

Suutari pysyköön lestissään

EU ei saa katsella sivusta Brasilian katastrofia

Sukupolvien välinen eläkesota on turhaa

Kesä Suomessa

Rockin mantereet

Leikkauskiista ei ole välttämättä vieläkään ohi

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.