Maineen menetys maksaa miljoonia

Suomalaisten ylpeys Finnair on ollut vuosia yksi luotettavimmista lentoyhtiöistä maailmassa. Mutta viime aikoina sinivalkoisiin siipiin on tullut tahroja. Erityisesti Kaukoitään suuntautuneilla lennoilla on ollut luvattoman paljon ongelmia. Useissa tapauksissa viivästymisten syyt ovat olleet teknisiä.

Vuonna 2006 yli 74 prosenttia Finnairin lennoista lähti ajallaan. Viime vuonna enää 63 prosenttia. Tilastot eivät valehtele. Mitä on tapahtunut luotettavuudella ratsastaneelle Finnairille?

Finnair on hakenut parempaa tuloksentekokykyä. Lentoyhtiötä on kieltämättä johdettu pääosin hyvin, sillä Finnair on selvinnyt alan pudotuspelissä iskukykyisenä. Tästä todistaa sekin, että ulkomaiset sijoittajat ovat kiinnostuneita yhtiöstä.

Mutta joidenkin ratkaisujen järkiperäisyyttä on pakko ihmetellä. Finnair oli esimerkiksi jokunen vuosi sitten innokkaasti työntämässä iäkkäämpiä lentomekaanikkoja eläkeputkeen.Siinä ei kyllä kukaan ajatellut nokkaansa pidemmälle.

Tällä hetkellä ammattitaitoisesta huoltohenkilökunnasta on pula. Eikä tilanne helpotu yhtään, sillä mekaanikkoja koulutetaan nykyisin liian vähän. Tähän tilanteeseen tuli ilmoitus, että Finnair ja Aeroflot ovat solmineet 200 miljoonan euron huoltosopimuksen. Eli Finnairin mekaanikot huoltavat Aeroflotin koneita, vaikkei omiakaan tahdota keritä laittaa lentokuntoon.

Nyt Finnairissa pähkäillään, millä konstilla eläkeputkeen lähteneitä mekaanikkoja saataisiin takaisin töihin. Luultavasti ei millään, sillä putkeen sullotut lähtivät virallisesti vapaaehtoisesti. Eläkeputkilaisten vonkaaminen on sama kuin virheen myöntäminen.

Mahtaa toimitusjohtaja Jukka Hienonen kirota Finnairissa tehtyjen ratkaisujen lyhytnäköisyyttä. Maineen menetys saattaa käydä Finnairille kalliiksi. Kuinka kauan brändimielikuva kestää jatkuvia teknisiä vikoja ja myöhästelyjä.

Finnairin varatoimitusjohtaja Henrik Arle sanoo Ilta-Sanomissa, etteivät tekniset ongelmat ole myöhästymisten ainoa syy. Eivät tietenkään. Mutta sitten Arle toteaa jotakin käsittämätöntä: "Laivastosta pitää saada niin paljon hyötyä kuin mahdollista... Usein kun tulee myöhästymisiä... se johtuu juuri siitä, ettei turvallisuuden puolella oteta riskejä."

Eikös sen pitäisi olla niin, että jos haetaan kasvua ja halutaan säilyttää sekä palvelun että turvallisuuden taso korkeana, resurssointi pitää hoitaa kokonaisvaltaisesti ja tulevaisuuden visioita tukevasti? Finnairin toiminnasta ei saa ihan tuollaista kuvaa. Arlen lausahduksesta voi tehdä senkin tulkinnan, että kalustosta ja henkilöstöstä otetaan kaikki irti. Ja koska turvallisuudesta ei ole vara tinkiä, kärsimään laitetaan matkustajat.

Finnair on kasvattanut reittiliiketoimintaansa erityisesti Kaukoidän suuntaan, mikä aiheuttaa paineita muun muassa koneiden huollon resurssoinnille. Jotta koneet voidaan pitää turvallisesti ilmassa, niille on tehtävä tietyt huoltotoimenpiteet. Jos niitä ei keritä tekemään tai ne tehdään huolimattomasti, mitä en väitä, seurauksena saattaa olla paljon teknisiä vikoja.

Seuraukset voivat olla myös paljon pahempia. Sellaisia, joista ei selviä tyypillisillä latteuksilla, jotka alkavat lauseella: "Vaaratilannetta ei päässyt syntymään... Näin kommentoi Blue 1:n viestintäjohtaja Tom Christides Göteborgissa kuukausi sitten sattunutta läheltä piti -tilannetta, jossa osapuolina olivat Blue 1:n ja Lufthansan koneet.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kaikki ympäristökäyttäytymisen lajit

Kansa kuului Talvivaarassa

Penkkiurheilijan onnenpäivät alkavat

Talouden suhdanne ei ehkä kääntynytkään vielä

Vanhankissanpäivät

Pahat, rumat ja päästöttömät

EU:n on muodostettava oma ääni maailmanpolitiikassa

Soten kaatuminen närästäisi Pohjois-Savossa

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.