Matkasta rangaistaan

Autoverolla ei ole ystäviä sen enempää kuin juuri muillakaan veroilla. Monella äänellä on siis esitetty ja jopa vaadittu veron korvaamista jollain toisella järjestelmällä, joka turvaisi valtiolle autoveron vuosittain tuomat miljardi euroa.

Nyt näihin autoveron poistajien joukkoon ovat liittyneet myös hallituksen liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) ja Tullihallituksen pääjohtaja Tapani Erling. Molemmat ovat sitä mieltä, että autoveron tuotto voitaisiin koota yksinkertaisesti korottamalla polttoaineitten verotusta. Erlingin mielestä autoilta voitaisiin periä myös käyttömaksua.

Autovero nostaa tietenkin kaikkien autojen hintoja. Vaikka veroa on laskettu, autot ovat edelleen Suomessa huomattavan kalliita. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta vero on kuitenkin sikäli oikeudenmukainen, että vero on progressiivinen. Mitä kalliimman ja komeamman auton ostat, sitä enemmän maksat veroa ja päinvastoin: mitä vaatimattomampaan ajoneuvoon tyydyt, sitä pienempi on vero.

Autoveron yleinen poisto hyödyttäisi sen vuoksi eniten vaurainta väestönosaa, jolla on varaa komeimpiin autoihin. Yleinen polttoaineverojen korotus nostaisi tasapuolisesti kaikkien autoilijoiden matkakuluja, mutta suhteellisesti kovimmin se tuntuisi vähätuloisten kukkarossa.

Yhtä lailla kalliista bensiinistä ja dieselistä kärsisivät syrjäseutujen asukkaat ja ne, jotka joutuvat käymään töissä pitkien matkojen takaa. Liikenneministeri Vehviläinenkin näyttää olevan tästä tietoinen ja ehdottaa, että maa jaettaisiin muutamiin kalleusluokkiin. Tämän luokituksen avulla autoilu ruuhkaisessa Helsingin keskustassa maksaisi enemmän kuin ajo jossain "Kainuun selkosilla".

Maakunnista nähtynä Vehviläisen ajatus on sinällään hyvä ja kannatettava. Toinen asia on sitten se, miten tuo ajatus muutetaan käytännön poliittisiksi ratkaisuissa eduskunnassa, jossa väkirikkaan etelän edustajilla on vankka enemmistö. Itä- ja pohjoissuomalaisten kannalta nykyinen autovero on todennäköisesti huomattavasti tasapuolisempi ja yksinkertaisempi verotusmalli kuin sen tilalle ehdotetut kovennetut polttoaineverot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.